Όταν οι δημοσιογράφοι τα φέρνουν ‘’όλα στο φως’’, του Πάνου Λιάκου

Δημοσιεύθηκε

Λίγες μέρες μας χωρίζουν από την απονομή των βραβείων Όσκαρ. Όλα δείχνουν ότι η ‘’Επιστροφή’’ του Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιαρίτου θα σαρώσει.

Από σήμερα στις ελληνικές αίθουσες, όμως, και μια ακόμη ταινία πολλών υποψηφιοτήτων. Το ‘’Spotlight’’ του Τομ ΜακΚάρθυ , που περιστρέφεται γύρω από τις προσπάθειες της ομώνυμης ομάδας της εφημερίδας Βoston Globe δημοσιοποίησης της λίστας των σχεδόν 90 ρωμαιοκαθολικών ιερέων που ασελγούσαν σε βάρος ανήλικων παιδιών στη Βοστόνη επί δεκαετίες. Αργότερα αποκαλύφθηκαν σκάνδαλα σχεδόν σε όλο τον κόσμο.

Εμείς παρακολουθούμε τις έρευνες τεσσάρων χαρισματικών δημοσιογράφων, του Γούλτερ Ρόμπινσον, της Σάσα Πφάιφερ, του Μάικλ Ρεζέντες και του Ματ Κάρολ με τις μορφές των Μάικλ Κίτον, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, Μαρκ Ράφαλο και Μπράιαν Ντ’ Άρσι Τζέιμς αντίστοιχα. Το ‘’Spotlight’’ παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από εκείνους που αρέσκονται σε ταινίες καταγγελίας αλλά βεβαίως και από τους θεατές που τους ελκύουν ταινίες που έχουν να κάνουν με το χώρο της δημοσιογραφίας. Μεγάλο το ενδιαφέρον καθώς οι πραγματικοί δημοσιογράφοι ήρθαν αντιμέτωποι με ένα εκκλησιαστικό και νομικό σύστημα που προστάτευε τους παιδεραστές ιερείς, κάτι που δηλώνεται ρητά και στην ταινία .

Πέραν του γεγονότος ότι καταγγέλλονται οι ανώμαλοι ιερείς, το σενάριο του ‘’Spotlight’’ δεν διστάζει να επιρρίψει ευθύνες και στους ίδιους τους δημοσιογράφους της εφημερίδας που αν και από δεκαετίες είχαν στα χέρια τους καταγγελίες θυμάτων τις άφηναν καταχωνιασμένες στο αρχείο ή έκαναν μια σύντομη αναφορά στη στήλη του τοπικού δελτίου.

Βέβαια, για μια δυνατή δημοσιογραφική ομάδα, όπως αυτή της Boston Globe, ποτέ δεν είναι αργά και αποφασίζουν στα τέλη του 2001 να πέσουν με τα μούτρα στη δουλειά, να συγκεντρώσουν τα ονόματα σε λίστες και να εντοπίσουν ότι κάθε φορά που απομακρύνονταν ιερείς από τα πόστα τους λόγω σκανδάλων χρησιμοποιούνταν συνήθως στερεότυπες φράσεις στις επετηρίδες (και βέβαια ούτε λόγος για καθαίρεσή τους). Κι έτσι, στις αρχές του 2002 δημοσιοποιούν αυτό το καυτό θέμα παρά το γεγονός ότι η αμερικανική κοινωνία είχε ‘’παγώσει’’ από το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

Πέρα όλων των άλλων, το ‘’Spotlight’’ λειτουργεί και σαν ένα ψυχογράφημα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας παρελαύνουν μπροστά από την κάμερα δημοσιογράφοι αλλά και θύματα των ιερέων και καταλαβαίνουμε πώς έφτασαν στο σημείο να στέκονται το λιγότερο σκεπτικοί απέναντι στην καθολική εκκλησία και πώς οι βιασμοί επηρέασαν την ψυχική τους υγεία. Παράλληλα έχουμε και μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε και το επάγγελμα του δημοσιογράφου, το φόρτο εργασίας, τα στραβοπατήματα, τις κόντρες (εσωτερικές ή εξωτερικές) και φυσικά την ηθική ικανοποίηση που πολλές φορές περιμένει στο τέλος

Όσον αφορά το κομμάτι των ηθοποιών, χαίρεσαι να παρακολουθείς το Μάικλ Κίτον να βιώνει μια δεύτερη καριέρα μετά το φιλί της ζωής που του έδωσε το ‘’Birdman’’. Βλέπεις με τι αυτοπεποίθηση εμφανίζεται στην οθόνη! Εξαιρετικά καλογραμμένοι και οι β’ ρόλοι -τόσο που οι ΜακΆνταμς και Ράφαλο είναι υποψήφιοι στα Όσκαρ. Μιας και κάνουμε λόγο για τους β’ ρόλους, ας σταθούμε και σε αυτό το θηρίο, το Στάνλεϊ Τούτσι που μεταμορφώνεται από ταινία σε ταινία και δεν περνά απαρατήρητος ούτε εδώ.

Ένα φιλμ που καθηλώνει με το θέμα του, τις σωστά δουλεμένες ερμηνείες του και φυσικά σε αυτό βοηθά και το (επίσης υποψήφιο για Όσκαρ) μοντάζ του που κάνει τις δυο ώρες να κυλάνε σαν νεράκι.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Facebook
Twitter
LinkedIn

Περισσότερα
άρθρα