Η επιχειρηματικότητα ως τρόπος διαφυγής από την οικονομική κρίση ακούγεται αναλύεται και προωθείται τελευταία παντού. Το ταξίδι της επιχειρηματικότητας είναι μια περιπέτεια και όποιος θέλει να το ζήσει θα πρέπει να γνωρίζει ότι εμπεριέχει πολλές αποτυχίες πριν την αναμενόμενη επιτυχία και πολλή οργάνωση υπομονή επιμονή και πάνω από όλα πίστη. Η κρίση φαίνεται ότι αλλάζει σιγά σιγά την κουλτούρα του Έλληνα απέναντι στις προσπάθειες κάποιου να στήσει την δική του επιχείρηση και αποδέχεται πια το γεγονός και της αποτυχίας, ως κάτι φυσιολογικό πριν από την καταξίωση.
Για τους επιδόξους επιχειρηματίες που προσπαθούν να χτίσουν το δικό τους “No budget story” o Αλέξιος Δημητρόπουλος στο epixeiro δίνει χρήσιμες συμβουλές για όσους είτε ακολούθωντας το όρομα τους είτε από αναγκη θέλουν να εμπλακούν με την επιχειρηματικότητα.
“Είναι όμως η επιχειρηματικότητα η λύση στο οικονομικό πρόβλημα του πληθυσμού; Συχνά συναντάμε ανθρώπους που έχοντας απολέσει τις υπόλοιπες εναλλακτικές τους οδηγούνται στη λεγόμενη «επιχειρηματικότητα από ανάγκη». Λόγω επαγγέλματος έρχομαι συνεχώς σε επαφή με άτομα που ψάχνουν χρηματοδότηση για να ανοίξουν μια καινούρια επιχείρηση. Όταν τους ρωτάω τι θέλουν να κάνουν, είναι δεκάδες οι περιπτώσεις που η απάντηση που παίρνω είναι είτε υπερβολικά θολή είτε, ακόμα χειρότερα, εξαρτάται από το τι επιδοτείται εκείνη την περίοδο. Υπάρχουν πολλοί που βλέποντας την επιχειρηματικότητα ως τη μόνη τους διέξοδο είναι έτοιμοι να πούνε το ναι σε οποιαδήποτε πρόταση. Δυστυχώς η καλύτερη συμβουλή σε όλους αυτούς τους ανθρώπους τις περισσότερες φορές είναι ότι σε αυτό το στάδιο καλύτερα να μην προχωρήσουν σε καμία κίνηση. Πρώτα πρέπει να βρουν κάτι που πραγματικά πιστεύουν, μια ιδέα που μπορούν να υποστηρίξουν και που τους ταιριάζει και μόνο τότε θα έχουν πραγματικά καλές πιθανότητες επιβίωσης. Η επιχειρηματικότητα είναι πολλά παραπάνω από το κυνήγι του κέρδους και απαιτεί σχέδιο, αντοχές και πίστη. Αν δεν πιστεύεις στο προϊόν σου, μόνο από τύχη θα καταφέρεις να το πουλήσεις.
Πολλοί νέοι επιχειρηματίες κάνουν συχνά το λάθος να υπερεκτιμούν τα προσδοκώμενα έσοδά τους κατά το αρχικό διάστημα λειτουργίας της επιχείρησής τους. Έτσι καταλήγουν να υπολογίζουν μόνο τα αρχικά κόστη όταν ψάχνουν χρηματοδότηση με την προσδοκία ότι τα λειτουργικά έξοδα θα πληρώνονται από τα έσοδα της επιχείρησης. Ωστόσο είναι απολύτως απαραίτητο να υπολογίζουμε το σύνολο των χρηματορροών σε βάθος χρόνου για την επιχείρησή μας. Κάθε επιχειρηματίας πρέπει να γνωρίζει πόσο καιρό μπορεί να κρατήσει ανοιχτή την επιχείρησή του σε περίπτωση που τα έσοδά του είναι χαμηλότερα από το αναμενόμενο ή και μηδενικά. Λίγες επιχειρήσεις θα μπορέσουν να πιάσουν υψηλό τζίρο από την αρχική περίοδο λειτουργίας τους, ενώ για τις περισσότερες απαιτείται ένα σημαντικό χρονικό διάστημα.
Στη διεθνή βιβλιογραφία είναι γενικά αποδεκτό ότι μια καλή περίοδος για να κρίνεις με ασφάλεια την επιτυχία ή αποτυχία μιας νέας επιχείρησης είναι τα τρία έτη. Σκεφτείτε την πιθανότητα να αναγκαστείτε να κλείσετε την επιχείρησή σας μετά από μόλις ένα έτος λειτουργίας τη στιγμή που η πελατεία σας ξεκινάει να αυξάνεται, επειδή δεν φροντίσατε να εξασφαλίσετε από νωρίς χρηματοδότηση για το κρίσιμο αρχικό διάστημα. Όλη σας η δουλειά και η επένδυση θα πάνε χαμένα ως αποτέλεσμα αυτού και μόνο του λάθους σας.
Η πράξη δείχνει ότι πολλές φορές όταν υπάρχει ένα πλάνο τα χρήματα παύουν να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Τρόποι χρηματοδότησης υπάρχουν, για όσους έχουν συγκεκριμένη εικόνα του τι θέλουν να δημιουργήσουν και της πορείας μέχρι εκείνο το σημείο. Είτε λέγονται επιδοτήσεις, είτε οικογένεια και φίλοι (τα αγαπημένα μου 3 f’s, friends, family & fools), είτε πρόκειται για επενδυτές. Στην πράξη ίσως να μη χρειάζεστε τόσα χρήματα όσο όρεξη να δουλέψετε παράλληλα με την «κύρια» δουλειά σας, για να ολοκληρώσετε αυτό που ονειρεύεστε. Γιατί έτσι οφείλει να ξεκινάει μια επιχείρηση: με ένα όραμα και πολύ πάθος. Και όχι, το “πάθος για κέρδος” δεν είναι αρκετό.
Φτιάξτε μια ομάδα που να συμμερίζεται το όραμά σας και ζητήστε τους να δουλέψουν μαζί σας. Η ποιότητα της ομάδας σας και το κίνητρο που έχει για να πετύχει είναι ίσως οι πιο σημαντικοί παράγοντες που θα διαχωρίσουν τις πετυχημένες επιχειρηματικές προσπάθειες από τις υπόλοιπες. Φροντίστε η ομάδα σας να μοιράζετε το όραμά σας για το μέλλον και να είναι πάντα προσανατολισμένη στη συνολική εικόνα. Χωρίς συστημική αντίληψη και χωρίς μια συνολική στρατηγική που θα λαμβάνει υπ’ όψιν της όλους τους παράγοντες και θα δείχνει το επόμενο βήμα, οποιαδήποτε επιχείρηση είναι καταδικασμένη. “Dream big” και όσο γίνεται πέρα από τα στενά όρια της τοπικής σας αγοράς. Αλλιώς βάζετε από μόνοι σας μεγαλύτερους περιορισμούς από όσο είναι απαραίτητο. Εξ’ άλλου ο κόσμος έχει μικρύνει τόσο που σε πολλούς κλάδους είναι αδύνατο να επιβιώσετε χωρίς διεθνή προσανατολισμό.
Όσον αφορά την επόμενη κίνηση; Φτιάξτε την πιο απλή αλλά ολοκληρωμένη και λειτουργική έκδοση του προϊόντος/ υπηρεσίας σας (minimum viable product) και πουλήστε την. Όλα από κάπου πρέπει να αρχίσουν και ο χρόνος κυλάει εις βάρος σας. Αλλά και πάλι, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι η αρχική έκδοση είναι μόνο το πρώτο βήμα. Συχνά πελάτες με ρωτάνε που θα πρέπει να επενδύσουν το κεφάλαιο που έχουν προκειμένου η επιχείρηση τους να έχει καλύτερες πιθανότητες επιβίωσης. Η απάντηση είναι απλή: στο να κάνετε το προϊόν σας καλύτερο. Ούτε περιττός εξοπλισμός, ούτε καλύτερος χώρος, ούτε δημόσιες σχέσεις. Αυτά όλα είναι πράγματα που φυσικά και πρέπει να γίνουν, αλλά η βελτίωση του προϊόντος είναι η νούμερο ένα προτεραιότητα.
Και κάτι τελευταίο, ζήστε την εμπειρία σαν start-ups, αλλά μην ξεχάσετε να είστε επαγγελματίες. Το πρώτο θα σας βοηθήσει να κερδίσετε παραπάνω εμπειρίες και να διασκεδάσετε περισσότερο την περιπέτειά σας, ακόμα και αν δεν πάνε τελικά όλα κατ’ ευχήν. Επίσης θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε πιο εύκολα συνεργασίες και θα κρατήσει την ομάδα σας ενωμένη. Το δεύτερο είναι κάτι το οποίο βλέπουμε ακόμα και στις καθημερινές μας συναλλαγές ότι λείπει από την αγορά, ενώ είναι προαπαιτούμενο για να φτάσετε στο μέγιστο των δυνατοτήτων σας. Καλή επιτυχία στη δική σας επιχειρηματική προσπάθεια και καλές αντοχές σε όλους.”