Παρόλο που οι δύο ιδρύτριες της επιτυχημένης εταιρείας αφεψημάτων από βιολογικά αρωματικά φυτά για αφεψήματα (Γιάννα Ματθαίου και Αφροδίτη Φλώρου) όταν ξεκίνησαν δεν είχαν στο παρελθόν δραστηριοποιηθεί στην αγορά στην οποία ήθελαν να εισέλθουν, η επιμονή, η διαπραγματευτική ικανότητα, η οργανωτικότητα αλλά και η αλληλοσυμπληρωματικότητα μεταξύ της Αφροδίτης και της Γιάννας, μία χημεία πάθους και ορθολογισμού ήταν καταλυτικά για να επιτύχουν.
Το πετυχημένο μείγμα στοιχείων της προσωπικότητας τους οδήγησε να κάνουν την ιδέα τους πραγματικότητα για τη δημιουργία ενός μοναδικού στο είδος του ελληνικού προϊόντος.
Ο Πέτρος και η Φαίη από την ΑΕΛΙΑ είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με την Γιάννα Ματθαίου για την ιστορία της επιχείρησης, αλλά και για τα συστατικά, της μέχρι σήμερα επιτυχημένης πορείας τους όπως αποτυπώνεται παρακάτω.
Πως ξεκίνησε η επιχείρησή σας;
“Η Anassa Organics ξεκίνησε το 2013 εν τω μέσω κρίσης με αφετηρία τη θέληση να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας, προσφέροντας παράλληλα καινούργιες θέσεις εργασίας και με βασική φιλοσοφία μας, την αξιοποίηση και ανάδειξη ελληνικών πρώτων υλών και ελληνικών προϊόντων σε όλα τα πεδία.
Προτού ξεκινήσουμε την επιχειρηματική δραστηριότητα μας, πραγματοποιήσαμε έρευνα αγοράς, ταξιδεύοντας σε πολλά μέρη για να καταγράψουμε και να μελετήσουμε όλα τα προϊόντα του ανταγωνισμού και τη στρατηγική τους. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στα πρώτα μας γραφεία συγκεντρώσαμε δείγματα από πολλά ανταγωνιστικά προϊόντα, από όλο τον κόσμο.
Για την γνώση του προϊόντος συνεργαστήκαμε με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το ΕΘΙΑΓΕ που μας παρείχαν συμβουλευτική υποστήριξη για τα προϊόντα μας, για τα ζητήματα διασφάλισης ποιότητας, για τη δημιουργία των μειγμάτων μας και για τη συνεργασία με παραγωγούς για την ανεύρεση της καλύτερης ποιοτικά πρώτης ύλης.
Σε ποιες αγορές στοχεύετε
“Την πρώτη χρονιά στοχεύαμε σε ξένες αγορές αλλά είδαμε ότι η ανταπόκριση και στην Ελλάδα ήταν μεγάλη. Έτσι αποφασίσαμε να διαθέσουμε τα προϊόντα μας και στην ελληνική αγορά καθώς παράλληλα επιδιώξαμε να εισέλθουμε και στις ξένες αγορές.
Αυτήν την στιγμή διαθέτουμε το 40% της παραγωγής μας στην Ελλάδα και το υπόλοιπο 60% στο εξωτερικό.
Στο εξωτερικό αναζητούμε συνεχώς νέες αγορές στόχους και σε κάθε αγορά τα κατάλληλα κανάλια διανομής. Τα προϊόντα μας διατίθενται κυρίως σε καταστήματα delicatessen. Επίσης διατίθενται στα ελληνικά Duty free, καθώς επίσης και σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων που διαθέτουν επιλεγμένα προϊόντα. Πολλές φορές οι στόχοι μας αλλάζουν καθώς σε κάποιες χώρες ανοίγονται νέες προοπτικές που δεν αναμέναμε, όπως για παράδειγμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ σε άλλες χώρες όπως πχ στην Μ. Βρετανία που πολλοί θα πίστευαν ότι είναι μια μεγάλη αγορά στόχος, για το συγκεκριμένο προϊόν, ανακαλύπτουμε ότι τελικά είναι μια αρκετά κλειστή και δύσκολη αγορά.
Είδαμε επίσης πόσο μεγάλη σημασία έχουν οι διατροφικές συνήθειες σε κάθε χώρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γαλλία όπου το τσάι ή το αφέψημα μετά το γεύμα θεωρείται μέρος των καθημερινών διατροφικών συνηθειών, μετά το φαγητό οι Γάλλοι πίνουν αρκετά συχνά ροφήματα”
Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία σας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό;
Ο πυρήνας της φιλοσοφίας της επιχείρησής μας είναι η υψηλή ποιότητα του τελικού προϊόντος. Παρά το κόστος που απαιτεί η συνεχής εξασφάλιση υψηλής ποιότητας, για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτη. Η υψηλή ποιότητα αποτελεί αναπόσπαστο και αδιαπραγμάτευτο στοιχείο της ταυτότητας του προϊόντος μας
Είναι χαρακτηριστικό ότι το μισό – σχεδόν – προϊόν που λαμβάνουμε από τους παραγωγούς καταλήγει ως φύρα καθώς ελέγχουμε και ξεχωρίζουμε κάθε φύλλο και κάθε κλωναράκι και επιλέγουμε μόνο αυτά τα οποία είναι εξαιρετικής ποιότητας. Στην πρώτη ύλη που αγοράζουμε από τους παραγωγούς γίνονται έλεγχοι και αναλύσεις από διαπιστευμένα εργαστήρια (από το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο που συνεργαζόμαστε και από άλλα εξειδικευμένα εργαστήρια).
Σε αρκετές περιπτώσεις έχει τύχει να πάρουμε τελικά από 1 κιλό πρώτης ύλης μόνο κάποια γραμμάρια τελικού προϊόντος. Επιμένουμε όμως στην ποιότητα. Άλλωστε στο τέλος όλοι την αναγνωρίζουν. Την αναγνωρίζουν ακόμα και όσοι δεν είναι καταναλωτές μας (και δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν για ένα υψηλής ποιότητας προϊόν).
Η διατήρηση της άριστης ποιότητάς αποτελεί βέβαια και μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Για να την διασφαλίσουμε συναντήσαμε και συναντούμε δυσκολίες. Στην προσπάθεια αυτή, συνεργαζόμαστε με καλλιεργητές, με άδεια και πιστοποίηση για βιολογική καλλιέργεια. Πραγματοποιούμε συστηματικά ποιοτικούς ελέγχους με αναλύσεις δειγμάτων και μεριμνούμε συνεχώς για απεντομώσεις στην πρώτη ύλη.
Στοιχείο της ταυτότητας (brand) του προϊόντος μας είναι και η ιδιαίτερη συσκευασία του, η οποία σχεδιάστηκε, έτσι ώστε και να διαφυλάσσει στο ακέραιο την υψηλή ποιότητα του προϊόντος αλλά και για να δώσει στο brand του προϊόντος μία μοναδική αισθητική που του δίνει προστιθέμενη αξία και το διαφοροποιεί από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό.
«Η αγάπη μας για τα ελληνικά αρωματικά φυτά και η ανάγκη να τα κάνουμε καθημερινή συνήθεια, μας έδωσε την ιδέα του πρωτοποριακού τρόπου σερβιρίσματος. Αποτελεί μια πρόταση, μια προτροπή, για ένα διάλλειμα από την έντονη καθημερινότητα, ώστε το ρόφημα να γίνεται απόλαυση και η ετοιμασία του να ανάγεται σε ιεροτελεστία. Επιπλέον έρχεται κανείς σε άμεση επαφή με τα αρωματικά βότανα, βλέπει τα χρώματά τους, απολαμβάνει το άρωμα τους, συμμετέχει στην όλη διαδικασία, επιλέγει με φροντίδα φύλλα και καρπούς, και φτιάχνει το ρόφημά του. Έτσι για πρώτη φορά στην Ελλάδα, «παντρεύεται» η παράδοση της αναλλοίωτης γεύσης με ένα πρωτοποριακό και σύγχρονο τρόπο σερβιρίσματος.»
Αυτή ακριβώς η «ιεροτελεστία» είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό.
Ποιες είναι οι βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίσατε από το ξεκίνημα της επιχειρηματικής σας πορείας μέχρι τώρα;
Δυσκολίες υπήρξαν πολλές και ιδιαίτερα στην αρχή του εγχειρήματος αλλά δεν το βάλαμε κάτω. Το πρώτο εξάμηνο κάθε μέρα περνούσε από το μυαλό μας να σταματήσουμε. Ήμασταν δύο γυναίκες που έπρεπε να συνδιαλλαχθούν κυρίως με άντρες στον αγροτικό χώρο και αυτό έχει – ομολογουμένως – κάποιες δυσκολίες.. Επίσης, δεν είχαμε εμπειρία στο χώρο και έπρεπε να είμαστε συνεχώς σε επαγρύπνηση ώστε να αποφύγουμε τον κίνδυνο να μας εξαπατήσουν.
Επιπλέον, δυσκολευτήκαμε πάρα πολύ να βρούμε τους κατάλληλους εργαζόμενους, εργαζομένους με συνέπεια που να θέλουν και να μπορούν να αφοσιωθούν στη δουλειά.
Δυσκολίες συναντήσαμε για να βρούμε το κατάλληλο συσκευαστήριο. Αυτό μας οδήγησε και στην απόφαση, να κάνουμε το δικό μας συσκευαστήριο και ήδη από τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της εταιρίας, προχωρήσαμε στην δημιουργία του δικού μας συσκευαστηρίου με την πολύτιμη βοήθεια που λάβαμε από το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας σε συνδυασμό με μία επιδότηση ΕΣΠΑ.
Ομολογουμένως σε αρκετά πεδία μας δυσκόλεψε στις δραστηριότητες μας το ελληνικό δημόσιο με τις δυσκολίες στις αδειοδοτήσεις και με την γραφειοκρατία του, για τις αδειοδοτήσεις ή για την επιδότηση του ΕΣΠΑ αλλά τις δυσκολίες αυτές καταφέραμε και τις αντιμετωπίσαμε
Ποια πιστεύετε ότι είναι τα στοιχεία της επιτυχίας σας;
Η υψηλή ποιότητα και η ιδιαίτερη ταυτότητα του προϊόντος μας και η δική μας επιμονή να αντιμετωπίζουμε έντιμα τον καταναλωτή.
Παράλληλα είχαμε καλά αντανακλαστικά και την ευελιξία να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα που προέκυπταν και να προσαρμόζουμε αντίστοιχα τους στόχους μας
Σας ευχαριστούμε πολύ και ευχόμαστε πολλές επιτυχίες στην επιχειρηματική σας πορεία!