Η υιοθέτηση εμβληματικών πολιτικών στο πλαίσιο πολιτικών ήπιας ισχύος είναι απαραίτητη καθώς ενισχύει διεθνώς αυτές τις πολιτικές και τις πιστοποιεί. Η υποψηφιότητα της Ρόδου για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2021 αποτελεί μια κατεξοχήν εμβληματική πολιτική που στηρίζεται α) στη γεωστρατηγική της θέση, β) στη μακραίωνη ιστορία και τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα καθώς ανά τους αιώνες συνυπάρχουν διαφορετικοί πολιτισμοί και σύμβολα- μνημεία αυτών των πολιτισμών και, γ) στο γεγονός πως μέχρι σήμερα έχει φιλοξενήσει γεγονότα ιστορικής σημασίας.
Η υποψηφιότητα της Ρόδου για το θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ευρώπης 2021 αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για το μέλλον του νησιού καθώς ανοίγει ένα μεγάλο πεδίο δημόσιου διαλόγου με όλους τους συναρμόδιους φορείς αλλά κυρίως με την Κοινωνία των Πολιτών με αντικείμενο τη διαμόρφωση της νέας ταυτότητας της Ρόδου. Είναι καιρός όλοι μαζί να συναποφασίσουμε ποια Ρόδο θέλουμε. Να θέσουμε το Νέο Όραμα για το νησί μας. Να ξεκινήσουμε το rebranding της Ρόδου με την αξιοποίηση των ισχυρών της σημείων και την ελαχιστοποίηση των αρνητικών της καθώς όλοι αναγνωρίζουμε πως η Ρόδος αφενός έχει μείνει στάσιμη ως προς το παρεχόμενο προϊόν της και αφετέρου δεν αξιοποιεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά με άξονα το περιβάλλον και τον πολιτισμό της.
Είναι επιτακτική η ανάγκη για το σχεδιασμό μιας προωθημένης τουριστικής πολιτικής που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες διεθνείς προκλήσεις καθώς αποτελεί τη μεγάλη μας παραγωγική διαδικασία που πλέον τα οφέλη της δεν συνάδουν με τον προορισμό. Να διασυνδέσουμε στην πράξη τον πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό, να διαρθρώσουμε το παραγωγικό μας μοντέλο με άξονα τον πολιτισμό και το περιβάλλον για να αναπτυχθούν και πάλι βιώσιμες μεταποιητικές επιχειρήσεις στο νησί.
Να ολοκληρώσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής για το νησί αλλά και έργα μικρότερης κλίμακας που απαιτούνται για να γίνει λειτουργικό και πιο ανθρώπινο το νησί μας. Να αξιοποιήσουμε τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας σε όσο το δυνατό περισσότερους τομείς της παραγωγικής μας διαδικασίας. Να προκρίνουμε και να ενισχύσουμε την καινοτομία και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στο νέο επιχειρείν. Να εκσυγχρονίσουμε όλους τους θεσμούς και φορείς που ασχολούνται με την ανάπτυξη του νησιού και να θέσουμε τις βάσεις για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο βασισμένο κυρίως στην παραγωγή και όχι στην κατανάλωση. Άλλωστε, η ιστορία του νησιού μπορεί να μας καθοδηγήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Όλα αυτά μπορούν να επισφραγιστούν σε ένα Νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο, για τη Ρόδο του 2021, με δρώντες όλους όσους αγαπούν το νησί και νοιάζονται πραγματικά για το μέλλον του. Σε μια τόσο σημαντική αναπτυξιακή προσπάθεια κανείς δεν περισσεύει. Η προσπάθεια είναι κοινή και αφορά το μέλλον του τόπου μας. Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η Ρόδος μπορεί να αποδείξει, για πολλοστή φορά, πως μπορεί να σταθεί μόνη της όρθια και να μεγαλουργήσει καθώς πέραν των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων, διαθέτει ένα σημαντικό ανθρώπινο κεφάλαιο και ένα ισχυρό επιχειρείν.
Σίγουρα δεν προτείνω κάτι καινούργιο. Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα έχουν ειπωθεί και από άλλους και σίγουρα είναι στις προτεραιότητες της δημοτικής αρχής. Όμως, η πρακτική έχει δείξει πως η υλοποίηση των μεγαλεπήβολων σχεδίων προσκρούει στα εξής: στην απουσία ισχυρής πολιτικής βούλησης για τη λήψη μέτρων, που θα δυσαρεστήσουν κάποιους, στην απουσία των απαραίτητων κονδυλίων και τέλος στη δαιδαλώδης και αρτηριοσκληρωτική γραφειοκρατία που λειτουργεί ως ανάχωμα στην όποια αναπτυξιακή διαδικασία.
Εδώ λοιπόν θεωρώ πως βρίσκεται και η πεμπτουσία της υποψηφιότητας της Ρόδου καθώς τόσο η αίγλη του θεσμού όσο και οι αξιώσεις που απορρέουν από αυτό, δίνουν μια άλλη δυναμική και μια ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ στο Δήμαρχο της Ρόδου. Με την έξυπνη αξιοποίηση τόσο της υποψηφιότητας σε πρώτη φάση όσο και της πιθανής πρόκρισης στη συνέχεια, η δημοτική αρχή θα μπορέσει να διεκδικήσει με άλλον αέρα κονδύλια, τόσο απευθείας από την ΕΕ, όσο και από το νέο ΕΣΠΑ, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο καθώς και από άλλες πηγές όπως είναι τα funds από τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων μέσω της προσέλκυσης αξιόπιστων εγχώριων και διεθνών επενδυτών.
Άλλωστε, η ανάγκη δημιουργίας ενός νέου φορέα για τη διαχείριση της πολιτιστικής πρωτεύουσας, αποτελεί άλλο ένα πλεονέκτημα για τη δημοτική αρχή, καθώς ο συγκεκριμένος φορέας θα μπορούσε να αποτελέσει το «Δούρειο Ίππο» απέναντι στο τέρας της γραφειοκρατίας. Θα μπορούσε π.χ. να δημιουργηθεί ένας οργανισμός με τη συμμετοχή του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) ο οποίος πέραν της διαχείρισης της υλοποίησης των προτάσεων για το θεσμό της πολιτιστικής πρωτεύουσας, θα αποτελέσει τον φορέα που θα διευκολύνει τις διαδικασίες ωρίμανσης και δημοπράτησης των έργων υποδομής και θα τρέξει με μεγαλύτερες ταχύτητες και ευελιξία δράσεις που πρέπει να γίνουν.
Τέλος, κορωνίδα αυτής της υποψηφιότητας είναι η ενεργοποίηση της Κοινωνίας των Πολιτών, καθώς η αφύπνιση και ο επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας της Ρόδου, με τη συμμετοχή ενεργών πολιτών, αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση στο πλαίσιο της σύγχρονης διακυβέρνησης. Η Κοινωνία των Πολιτών της Ρόδου έχει επιδείξει σημαντικό έργο, όμως αυτό που πραγματικά έχει ανάγκη για να μεγαλουργήσει είναι ο συντονισμός, η συνεργασία και οι συνέργειες κάτω από ένα κοινό όραμα. Ένα όραμα που θα συνθέσουμε όλοι μαζί αξιοποιώντας κάθε πλεονέκτημα και κάθε καινοτόμα πρόταση. Με αφετηρία το όραμα, συλλογική προσπάθεια, σκληρή δουλειά και ισχυρά lobby, θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε την ανακήρυξη της Ρόδου ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης για το 2021 και να κάνουμε πράξη τη Ρόδο που όλοι ονειρευόμαστε. Το αξίζει η Ρόδος, το έχουμε ανάγκη ως κοινωνία…