Ένας πόλεμος δεν μπορεί να τελειώσει μέσα σε λίγες μέρες. Κάποιες μάχες, όμως, θα μπορούσαν να τελειώσουν μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας. Προσδιοριστικός παράγοντας δεν είναι η διαφορά της ισχύος ανάμεσα στους δύο αντιπάλους, αλλά η δυνατότητα του ισχυρού να την εκμεταλλευτεί στρατηγικά. Πολλοί το γνωρίζουν αυτό… Ο Μουσταφά Κεμάλ σίγουρα το γνώριζε, ίσως το γνώριζε και ο Κεμάλ του Χατζιδάκι και του Γκάτσου. Κάποιοι ήρωες του δράματος της προηγούμενης εβδομάδας δεν το γνώριζαν.
Η ανάρτηση της δασκάλας μουσικής στα social media περιγράφει άκρως παραστατικά μια μεγάλη συναισθηματική φόρτιση, ενώ ο γενικευμένος φόβος για το αύριο αποκτά ξαφνικά πρόσωπο, εκείνο της διευθύντριας… Οι κοφτές κύριες προτάσεις, η ελλιπής στίξη, η ειρωνική ερώτηση και ο δραματικός επίλογος συνθέτουν ένα μανιφέστο που οι εξελίξεις άφησαν ανεκπλήρωτο. Η αντίδραση των υψηλότερων κλιμακίων εκπαίδευσης και του πολιτικού κόσμου μας επιτρέπει να ελπίζουμε στην διατήρηση κάποιων κεκτημένων. Ήταν πράγματι άμεση, σαφής και προς την σωστή κατεύθυνση. Παρόλα αυτά, δεν νιώθω ότι η μάχη κερδήθηκε. Νιώθω ότι αυτοί που έχουν δίκιο, το χάνουν δείχνοντας έλεος.
Συνήθως, σε αρκετούς επαγγελματικούς κύκλους, όσο ψηλότερα στην ιεραρχία φτάνει ένα πρόβλημα, τόσο βαρύτερες είναι οι συνέπειες. Γι’ αυτό, κατ’ αναλογία, κάποιοι φοβόμασταν τον μπαμπά λίγο περισσότερο από τη μαμά. Στην προκειμένη περίπτωση, το θέμα έφτασε μέχρι την Βουλή και την υποβολή ερώτησης από βουλευτή Επικρατείας στον Υπουργό Παιδείας. Ο δεύτερος κάλεσε την διευθύντρια της χρονιάς, και αυτό-διορισμένη θεματοφύλακα του εθνικού φρονήματος, σε έγγραφες εξηγήσεις. Κατ’ αναλογία, το παιδί έσπασε το ανεκτίμητο οικογενειακό κειμήλιο που περιείχε λίγα λουλούδια κι ένα τζίνι , η μαμά απλώς μάζεψε τα «συντρίμμια» και ο μπαμπάς… ζήτησε από το παιδί έγγραφες εξηγήσεις! Παρά την πρόθεση μου, το παράδειγμα δεν είναι καθόλου αστείο διότι το κειμήλιο συμβολίζει την ηθική τάξη, την ομαλή άσκηση του εκπαιδευτικού λειτουργήματος, την δημόσια εικόνα και το προιόν της δημόσιας εκπαίδευσης.
Μόνο δευτερευόντως χρειάζεται να μιλάμε για την άκρα δεξιά που παραμονεύει. Ακόμα κι αν ο γονέας της χρονιάς ενήργησε με πολιτική σκοπιμότητα, δεν θα έπρεπε να βρει ανταπόκριση. Ακόμα κι αν η διευθύντρια συμφωνούσε με την πολιτική σκοπιμότητα, θα έπρεπε να προστατευτεί από την παιδεία ή/και το μορφωτικό επίπεδο που προϋποθέτει η επαγγελματική της ιδιότητα. Η παιδεία διαφέρει και προέχει της μόρφωσης. Αν έχεις παιδεία, πολύ απλά, δεν μιλάς χωρίς να ξέρεις. Η διευθύντρια δεν είχε καν το αντανακλαστικό να διερευνήσει πριν να κρίνει. Το εν προκειμένω παροιμιώδες έλλειμμα παιδείας και μόρφωσης αποτελεί οπωσδήποτε παράγοντα πολιτικής αποσταθεροποίησης μακροσκοπικά, εφόσον τέτοιοι άνθρωποι αναπαράγονται και (ακόμα χειρότερα) τέτοιοι διδάσκουν. Ποιος σοβαρός συνάδελφος ή γονέας μπορεί τώρα να την υπολήπτεται; Πώς το Υπουργείο Παιδείας μπορεί πλέον να της εμπιστεύεται θέση ευθύνης;
Το περιστατικό συνιστά αποτύπωση μιας πικρής αλήθειας. Αυτές είναι οι μάχες που πρέπει να δώσουμε στην Ελλάδα του 21ου αιώνα. Πρέπει να τις δώσουμε… Εύχομαι οι εξελίξεις να προλάβουν το παρόν άρθρο και η πολιτεία να κινηθεί με γνώμονα τον σωφρονισμό και τον παραδειγματισμό, όπως επιβάλλουν το ειδικό βάρος και οι προεκτάσεις του περιστατικού. Έτσι θα είναι πιο εύκολο και για μας, τους κοινούς θνητούς, να μαχόμαστε με τιμή, χωρίς να ενδίδουμε καταχρηστικά στην ένοχη απόλαυση της λεκτικής επίθεσης στον εχθρό. Αν υποθέσουμε ότι η παραπάνω ευχή είναι αυστηρή, η λογική εναλλακτική είναι η ποινική δίωξη της νεαρής δασκάλας για διακεκριμένη κατασκοπεία.