Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » γεύσεις » 20 χρόνια «Προϊόντα Μαριάννας», της Εμμανουέλας Κόκκαλη

20 χρόνια «Προϊόντα Μαριάννας», της Εμμανουέλας Κόκκαλη

Εμμανουέλα Κόκκαλη Μαρ 07,2014 0 Σχόλια

8617_10151673288335546_844161024_n

Ο Σάκης Καζάκης, γιος της νόστιμης «Μαριάννας» από τη Θεσσαλονίκη, απάντησε σε όλες μου τις ερωτήσεις και με έκανε να αισθανθώ υπερήφανη για ακόμα μια ελληνική επιχείρηση.

 Ποια είναι η ιστορία της «Μαριάννας»;

Τα “Προϊόντα Μαριάννας” ξεκίνησαν το 1994 από τη Μαριάννα Καζάκη με τη βοήθεια του πατέρα μου, Δημήτρη, και του αδερφού μου, Πάγκαλου. Τότε μόλις μας είχε δώσει ο παππούς μου, Θανάσης, ένα χωράφι στη Νέα Γωνιά Θεσσαλονίκης και οι γονείς μου αποφάσισαν να του βάλουν αμπέλι, ώστε να συμπληρώνουν λίγο το εισόδημα της οικογένειας. Η μάνα μου, επειδή είναι πολύ καλή μαγείρισσα και ήθελε να έχει καλά αμπελόφυλλα όλο το χρόνο, αποφάσισε να αξιοποιήσει τη συνταγή της γιαγιάς της για κονσερβοποίηση σε βάζα, και έτσι να διατηρεί τα αμπελόφυλλά της. Την πρώτη παραγωγή, περίπου 500 βάζα, τη μοίρασε σε φίλες της που επίσης λάτρευαν τη μαγειρική, και αυτές σε δικές τους φίλες. Κι όταν ρωτούσε η μια την άλλη από που ήταν τα αμπελόφυλλα, εκείνες έλεγαν ότι είναι “της Μαριάννας”. Κι έτσι κρατήσαμε το όνομα και τα “Αμπελόφυλλα της Μαριάννας” άρχισαν σιγά-σιγά να μπαίνουν και σε καταστήματα και να φτάνουν σε όλα τα σπίτια. Πλέον, ο Δημήτρης είναι υπεύθυνος για την καλλιέργεια των αμπελιών, η Μαριάννα για την παραγωγή μέσα στο εργαστήριο, ο Πάγκαλος για τις προμήθειες και την οικονομική διαχείριση και εγώ για τις πωλήσεις και τη διασφάλιση ποιότητας. Αυτή τη στιγμή παράγουμε περίπου 150.000 βάζα αμπελόφυλλα κάθε χρόνο, αλλά έχουμε επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα με βάση το αμπέλι, όπως τα ντολμαδάκια, τα αμπελοβλάσταρα, το πετιμέζι και, βέβαια, το ντολμαδάκι. Έχουμε επίσης συστήσει ένα συνεταιρισμό γυναικών στο χωριό μας και εμπορευόμαστε τις χειροποίητες πίτες που φτιάχνουν οι κυρίες του χωριού, ακολουθώντας τις δικές μας συνταγές και με πρώτες ύλες που αγοράζουμε εμείς.

Πού βρίσκουμε τα «Προϊόντα Μαριάννας»;

Δεν έχουμε δικά μας σημεία λιανικής πώλησης, εκτός από το εκθετήριο / πρατήριο στο επισκέψιμο εργαστήριό μας. Κάθε χρόνο υποδεχόμαστε πάνω από 5000 επισκέπτες, κυρίως σχολικές εκδρομές αλλά και ξένους τουρίστες το καλοκαίρι. Τους ξεναγούμε στις εγκαταστάσεις μας και τους δείχνουμε πώς να τυλίγουν ντολμαδάκια και πώς να απλώνουν φύλλο. Το διασκεδάζουν αυτοί, αλλά το ευχαριστιόμαστε κι εμείς! Κατά τα άλλα, συνεργαζόμαστε με μικρά, ανεξάρτητα, συνοικιακά παντοπωλεία, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Πιστεύουμε ότι τα προϊόντα μας θα χάνονταν στις μεγάλες αλυσίδες ενώ, αντίθετα, στα παντοπωλεία που αποτελούν συνήθως οικογενειακές επιχειρήσεις, όπως η δική μας, αναδεικνύονται μια και ο παντοπώλης είναι σε θέση να μεταφέρει στον καταναλωτή/πελάτη του την εμπειρία των δικών μας προϊόντων. Έτσι, κάθε φορά που κάποιος καταναλωτής μας παίρνει τηλέφωνο (ή μας γράφει στα κοινωνικά μέσα) λέγοντάς μας πόσο πολύ τα προϊόντα μας θυμίζουν τα αντίστοιχα φαγητά της παιδικής του ηλικίας, παίρνουμε ανείπωτη χαρά!

1796533_10202763684268885_152855101_n

Ποια είναι η εξαγωγική σας δραστηριότητα; Βασίζεστε περισσότερο σε αυτή ή προτιμάτε να ενισχύετε την θέση σας στην εγχώρια αγορά;

Από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησής μας, εξάγουμε. Πολύ μικρές ποσότητες τότε, βέβαια, αλλά εξάγουμε. Το 2013 οι εξαγωγές έφτασαν να είναι περίπου το 1/3 των πωλήσεών μας, πολλαπλάσιο ποσοστό σε σχέση με το 2012. Αυτό οφείλεται τόσο σε δικές μας προσπάθειες (συμμετοχή σε εκθέσεις κτλ.), όσο και σε μια ιδιαίτερη στροφή που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, σε σχέση με την ελληνική κουζίνα και τους Έλληνες παραγωγούς τροφίμων. Διαπιστώνουμε καθημερινά ότι υπάρχει μια ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση στο εξωτερικό για ελληνικά προϊόντα και μάλιστα σε επίπεδο λιανικής πώλησης. Δηλαδή σε καταστήματα τροφίμων (“delicatessen”) παρά σε εστιατόρια, όπως μέχρι πρόσφατα. Αυτή η νέα τάση δίνει ώθηση σε παραγωγούς τροφίμων, όπως εμείς, αλλά συμπαρασύρει και άλλους κλάδους της οικονομίας, όπως – για παράδειγμα – οι graphic designers που πρέπει να σχεδιάζουν ετικέτες και συσκευασίες άξιες να ανταγωνιστούν προϊόντα από την Ιταλία, την Ισπανία και άλλες χώρες στα ευρωπαϊκά ράφια. Διαπιστώνουμε δηλαδή ότι η ελληνική γαστρονομία ισχυροποιείται μέρα με τη μέρα και καθίσταται, αργά αλλά σταθερά, ένα αξιόλογο και υπολογίσιμο εξαγώγιμο προϊόν.

Η οικογένειά σας είχε ποτέ άλλη δραστηριότητα στον χώρο της εστίασης και του φαγητού;

Από τη δεκαετία του ’60 ο παππούς Πάγκαλος διατηρούσε βενζινάδικο με εστιατόριο στο δρόμο που πήγαινε από τη Θεσσαλονίκη στην Καβάλα. Εκεί σταματούσαν τα περισσότερα λεωφορεία και φορτηγά που έκαναν αυτή τη διαδρομή. Εκεί σταματούσαν και οι επαγγελματίες, οι πωλητές αλλά και οι θίασοι! Σ” εκείνο το εστιατόριο μαγείρευε η γιαγιά μου και τη βοηθούσε η μάνα μου η Μαριάννα. Εκεί λοιπόν έμαθε τις παραδοσιακές ελληνικές και αρμένικες συνταγές – γιατί η γιαγιά μου είναι αρμένισσα – τις οποίες αξιοποιούμε σήμερα στην παραγωγή των προϊόντων μας. Για παράδειγμα η Μελιτζανόπιτα της Μαριάννας δεν είναι παρά ένα χιουνκάρ μπεγεντί σε χειροποίητο φύλλο!

Τα προϊόντα σας μπορεί να τα βρει κανείς και σε εστιατόρια εκτός από παντοπωλεία;

Τα προϊόντα μας βρίσκονται σε πολλά σημεία λιανικής, αλλά και σε πολλά εστιατόρια και φούρνους. Ειδικά τώρα τη Σαρακοστή, πολλοί φούρνοι διαθέτουν φρέσκα ντολμαδάκια ημέρας, μια τάση που είχαμε ξεκινήσει εμείς παλαιότερα και πλέον έχει εξαπλωθεί! Τα κατεψυγμένα Ντολμαδάκια Μαριάννας τα χρησιμοποιούν πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια, ειδικά στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές. Και αυτό διότι επιτρέπουν στους επαγγελματίες να σερβίρουν ένα πολύ γευστικό προϊόν, αφού πρώτα το μαγειρέψουν όπως θέλουν οι ίδιοι, χωρίς όμως τον μπελά του τυλίγματος (διότι το ντολμαδάκι έχει πολλή κόπο να τυλιχτεί) και με τη βεβαιότητα ότι το αμπελόφυλλο είναι τρυφερό και, βέβαια, βιολογικό!

1511261_10152107728600546_1401433637_n

Η επιχείρησή σας «γεννήθηκε» και αναπτύχθηκε σε μια άλλη εποχή οικονομικά. Τώρα, πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα, δεδομένης της οικονομικής δυσκολίας της χώρας μας;

Οπωσδήποτε έχουμε επηρεαστεί πολύ από την κρίση, αλλά, θα έλεγα, με θετικό πρόσημο. Κατ” αρχήν οι καταναλωτές έχουν γίνει πολύ πιο επιλεκτικοί στις αγορές τους. Έτσι, επιβραβεύουν τα καλά καταστήματα, αυτά που τους φροντίζουν και τους περιποιούνται με τρόπο αυθεντικό. Επίσης, επιλέγουν προϊόντα που κρύβουν μέσα τους πραγματική αξία, ανεξάρτητα από το πόσο διαφημίζονται. Τέτοια είναι τα Προϊόντα Μαριάννας: σκοπός μας είναι, κάθε φορά που οποιοσδήποτε δοκιμάζει ένα προϊόν μας να λέει “μου θυμίζει τη μαγειρική της μαμάς/θείας/γιαγιάς μου”. Όπως μας λένε, αυτό το καταφέρνουμε! Ένα άλλο θετικό της κρίσης είναι η αλλαγή στις συναλλακτικές συνήθειες, δηλαδή η μείωση ή κατάργηση της πίστωσης. Έχουν φύγει από την αγορά πολλοί κακοί παίκτες και έχει εξυγιανθεί το τοπίο. Από την άλλη πλευρά, στα αρνητικά τώρα, το εισόδημα που διαθέτουν οι καταναλωτές σε προϊόντα μεγάλης αξίας, όπως είναι τα χειροποίητα τρόφιμα με τις καλύτερες πρώτες ύλες και παραδοσιακές συνταγές, μειώνεται συνεχώς. Έτσι, προτιμούν να αγοράζουν τα αγαπημένα τους προϊόντα πιο αραιά, μετρώντας που θα δώσουν το ένα ευρώ που ίσως τους περισσεύει. Και, βέβαια, η κρίση επηρεάζει πάρα πολλούς συμπολίτες μας και αυτό δε μας αφήνει αδιάφορους. Πολλοί έχουν επιλέξει να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό και έτσι προσπαθούμε να τους ακολουθούμε, στέλνοντας τα προϊόντα μας στα μέρη που πηγαίνουν.

Υπάρχει κάτι στα ντολμαδάκια σας που ο κόσμος δεν βρίσκει σε άλλα ντολμαδάκια; Κάποια μυστική συνταγή; Κάποιο μυστικό στο τύλιγμα ή στο φύλλο;

Η νόστιμη γεύση σε ένα φαγητό ποτέ δεν αποτέλεσε μυστικό: είναι η σωστή επιλογή των πρώτων υλών και η δοκιμασμένη συνταγή. Ειδικά στο ντολμαδάκι, το πιο σημαντικό συστατικό είναι το αμπελόφυλλο. Όσο καλή και να είναι η γέμιση, αν δεν είναι τρυφερό και λεπτό το φύλλο, πάει χαμένη. Γι” αυτό κι εμείς έχουμε “γυρίσει” όλα τα αμπέλια μας σε Σουλτανίνες, επειδή δίνουν το καλύτερο αμπελόφυλλο για ντολμαδάκια, επειδή είναι λεπτό, χωρίς “νεύρα”, χωρίς χνούδι και χωρίς πολλές ή βαθιές εγκοπές. Ταυτόχρονα, ήδη από το 1996, έχουμε κάνει όλα μας τα αμπέλια βιολογικά, δηλαδή χωρίς χημικά φυτοφάρμακα, λιπάσματα και παρασιτοκτόνα. Και αυτό διότι η εποχή που συλλέγονται τα αμπελόφυλλα είναι και η εποχή με τα περισσότερα ραντίσματα. Αρκεί να σας πω μόνο ότι τα δικά μας αμπέλια αποδίδουν περίπου 350 – 400 κιλά σταφύλι ανά στρέμμα ανά χρόνο, ενώ μια συμβατική καλλιέργεια αποδίδει περί τους 4 τόνους, δηλαδή 10 με 11 φορές περισσότερο σταφύλι, κάτι που οφείλεται στην εντατική χρήση σκευασμάτων και ορμονών. Για να γυρίσω στην αρχική ερώτηση λοιπόν, ναι, το διαφορετικό στα δικά μας ντολμαδάκια είναι τα Αμπελόφυλλα της Μαριάννας.

Εμμανουέλα Κόκκαλη

Εμμανουέλα Κόκκαλη

blogger at eating around
Γράφει με μεγάλη χαρά κείμενα με συνταγές που η ίδια μαγείρευε καθημερινά στο σπίτι της.Ένα απόγευμα, τον Φεβρουάριο του 2010, καθώς διαβάζει ένα blog, ακολουθεί τα βήματα δημιουργίας ενός δικού της και βρίσκεται μπροστά σε μια χαρούμενη σελίδα με το όνομα Εating Αround, ένα blog φαγητού. Παράλληλα, δίνει κείμενα στο trome.gr, το lovecooking.gr και το lifezone.gr, το AthinoramaUmami.gr, το exostispress.gr και φυσικά στο Flust.gr. Μαγειρεύει επίσης στην εκπομπή Join Us του Σκαι και είναι ραδιοφωνική παραγωγός στο amagiradio.com
Εμμανουέλα Κόκκαλη

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+