Ο συνεταιρισμός Θες Γάλα αλλάζει τα δεδομένα και εμπνέει, μέρος Β

%ce%b8%ce%b5%cf%82-%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%b1-%cf%80%cf%89%ce%bb%ce%b7%cf%84%ce%ad%cf%82

Το εξωτερικό πρόβλημα που είναι ο ανταγωνισμός από την ίδρυση του Θες Γάλα το 2011 πως τον αντιμετωπίζεται σήμερα; Με συμπράξεις; Με συνέργειες; Με μεθόδους όπως αυτές με τους αυτόματους πωλητές που δεν έχουμε ξαναδεί από τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες;

Είμαστε μια αρκετά ιδιάζουσα περίπτωση. Όταν ξεκίνησε ο συνεταιρισμός η πρώτη βασική δουλειά που είχαμε να κάνουμε, τόσο οι παραγωγοί όσο και οι εργαζόμενοι, ήταν να βρούμε το που θα διαθέσουμε αυτή την τεράστια παραγωγή που έχουμε. Και η πρώτη ενέργεια μας για την διάθεση όλου αυτού του γάλακτος ήταν η συνεργασία μας με τις γαλακτοβιομηχανίες.

Το κάναμε όμως με συμβόλαια. Πολυσέλιδα κείμενα – τόμοι που εκεί περιγράφονται τα πάντα. Νομικοί σύμβουλοι, τεχνικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι μάρκετινγκ, όλοι αυτοί συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις με μια γαλακτοβιομηχανία, έτσι ώστε, να έχουμε ένα τελικό κείμενο που θα διασφαλίζει τα συμφέροντα του συνεταιρισμού, του παραγωγού αλλά και της ίδια της γαλακτοβιομηχανίας.

Διότι, μέσα στα συμβόλαια περιλαμβάνεται και το τι ποιότητα γάλακτος πρέπει να παραλαμβάνει από εμάς η γαλακτοβιομηχανία. Και αν εμείς δεν είμαστε ικανοί να δώσουμε αυτή την ποιότητα θα λύσουμε την συνεργασία. Καταλαβαίνετε λοιπόν πια είναι η διαφορά του να τα λέμε αυτά προφορικά και το να υπάρχουν νομικά κείμενα που τα κατοχυρώνουν.

Τώρα όσον αφορά το εμπορικό κομμάτι δεν θεωρούμε ότι υπάρχει ανταγωνισμός όσον αφορά τους αυτόματους πωλητές και τις γαλακτοβιομηχανίες, γιατί πολύ απλά, δεν υπάρχουν άλλοι αυτόματοι πωλητές. Το σύστημα και ο τρόπος διάθεσης του γάλακτος μας διαφοροποιήθηκε από όλο το γνωστό σύστημα του πως ο καταναλωτής παίρνει το γάλα. Όμως δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού γιατί άλλο το σύστημα που έχει η κάθε γαλακτοβιομηχανία για να διαθέτει τα δικά της προϊόντα και άλλο το δικό μας

 Εκεί υπάρχει σαφώς μια διαφοροποίηση, αλλά ένα καταναλωτής γιατί να προτιμήσει να κάνει ίσως κάποια μέτρα παραπάνω για να πάρει το δικό σας γάλα και να μην πάει σε ένα κοντινό supermarket να πάρει το γάλα Χ που είναι πιο εύκολο και προσβάσιμο;

Να σας απαντήσω με κάποια στοιχεία από 3 έρευνες καταναλωτών που έχουμε κάνει και στην Λάρισα και στη Θεσσαλονίκη όπου ρωτήσαμε πολύ απλά «γιατί μας προτιμάτε;»

Ένα πράγμα που δεν  έχω ξαναδεί όσο χρόνια και αν είμαι στο μάρκετινγκ είναι τέτοιο ποσοστό σε έρευνα, ότι δηλαδή το 87,8% μας απάντησε ότι μας προτιμάει για την ποιότητα.

Άρα ναι μεν οι αυτόματοι πωλητές ήταν μια καινοτομία, αλλά έχεις και ένα ποιοτικό προϊόν το οποίο ο καταναλωτής το αναγνωρίζει και το καταλαβαίνει από την πρώτη γουλιά. Πέρα λοιπόν από την ευκολία των αυτόματων πωλητών όπου λειτουργούν 24 ώρες το 24ώρο αν το προϊόν μας δεν ήταν αυτό που είναι σαφώς δεν είχαμε και την ίδια ανταπόκριση από τους καταναλωτές μας.

  Έχουν υπάρξει κάποιες περιπτώσεις όπου κάποιοι θέλησαν να αντιγράψουν το εγχείρημα σας είτε με την καινοτομία των αυτόματων πωλητών είτε στην λογική του συνεταιρισμού… Και αν ναι πως το διαχειριστήκατε;

Το να αντιγράψει κάποιος τον συνεταιρισμό μας είναι κάτι που όχι απλά το θέλουμε, αλλά συνεχώς μας καλούνε και τρέχουμε σε όλη την Ελλάδα σε συνέδρια, σε παρουσιάσεις κτλ για να δείξουμε το μοντέλο μας και στην ουσία παρακαλούμε τους συναδέλφους μας είτε κτηνοτρόφους, είτε αγρότες να το ακολουθήσουν.

Ξέρετε, παλιά σε μια συνέντευξη σε ένα ραδιόφωνο όπου το θέμα ήταν η οικονομική κρίση και ο συνεταιρισμός μας, τους είχα πει ότι αν ήταν δυνατόν αύριο να είχαμε ένα συνεταιρισμό σαν τον  «Θες Γάλα» για κάθε νομό της Ελλάδος, τώρα, θα βλέπαμε την κρίση στην χώρα από τελείως διαφορετική σκοπιά.

 Ο Θες Γάλα, όπως και αντίστοιχοι συνεταιρισμοί στο εξωτερικό, οι οποίοι κινούνται στα δικά μας πλαίσια δημιουργούν τεράστιες συνέργειες. Μέσα από τον Θες Γάλα,  για παράδειγμα, δημιουργήθηκαν σε εποχή κρίσης πάρα πολλές θέσεις εργασίας, νοικιάστηκαν καταστήματα που ήταν ανοίκιαστα 3 με 4 χρόνια και τονώθηκε στην ουσία ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς σε δύο μεγάλες πόλεις (Λάρισα και Θεσσαλονίκη).

Τα έχουμε γράψει και στον εκάστοτε πρωθυπουργό και στους υπουργούς,  όπου προσπαθούμε να τους δείξουμε ότι όταν μιλάς για ανάπτυξη  και δεν λαμβάνεις υπόψη σου τον πρωτογενή τομέα είναι τουλάχιστον αδιανόητο. Ο δευτερογενής και ο τριτογενής τομέας δεν μπορούν από μόνοι τους να φέρουν την ανάπτυξη. Ο πρωτογενής τομέας είναι αυτός που παράγει και μπορεί να δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ανάπτυξη.

Τώρα στο  δεύτερο κομμάτι της αντιγραφής των αυτόματων πωλητών, που αναφέρατε, δυστυχώς μας αντέγραψε κάποιος και μάλιστα στην Αθήνα. Πριν από μερικούς μήνες είχαμε ένα περιστατικό που κάποιος ιδιώτης άνοιξε έναν αυτόματο πωλητή σε μια περιοχή της Αθήνας οικειοποιούμενος κάποιον δήθεν συνεταιρισμό. Αυτό δεν μας πείραξε και επίσης δεν είμαστε και κατά του να ανοίξει κάποιος έναν αυτόματο πωλητή φρέσκου γάλακτος. Μακάρι να το έκαναν πιο πολλοί αλλά σε σωστή και οργανωμένη βάση.

Αυτό που μας πείραξε τότε ήταν ότι ο συγκριμένος επιχειρηματίας έφτιαξε ένα κατάστημα κατ’ εικόνα και καθ’ ομοιώσει του δικού μας καταστήματος. Μας αντέγραψε τα σύμβολα, τα χρώματα, τα πάντα. Οπότε και κινηθήκαμε νομικά κερδίζοντας φυσικά τις δίκες, έκλεισε το κατάστημα και ξανάνοιξε τώρα με άλλη μορφή από ότι θυμάμαι.

%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%b1

 Ποια είναι τα στοιχεία αυτά που κατά την γνώμη σας συνθέτουν μια καλή συνεργασία; Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα ή αυτό έρχεται μέσα από την δουλειά;

Νομίζω η ειλικρίνεια και η ηθική σε κάθε συνεργασία είναι το παν. Πρέπει να παρουσιάζεις αυτό που είσαι και αυτό που μπορείς να δώσεις, εσύ εξαρχής, σε κάθε συνεργασία. Να οριοθετείς το πλαίσιο και τους κανόνες και αν ο άλλος συμφωνεί να προχωρήσεις. Και πέρα από τους συνεργάτες όταν απευθύνεσαι στους καταναλωτές να τους λες την αλήθεια. Πρέπει να είσαι ειλικρινείς και ηθικός. Νομίζω ότι αν υπάρχουν αυτά τα δύο στοιχεία δεν έχεις να φοβάσαι πάρα πολλά πράγματα στην συνεργασία.

Σαφώς και κάποιες συνεργασίες θα στραβώσουν και θα δημιουργηθούν εντάσεις η οτιδήποτε, αλλά, όταν υπάρχει ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης  ξέρεις ότι ο άλλος δεν θα σε κρεμάσει γιατί σε βλέπει εκτός από συνεργάτη και ως άνθρωπο.

 Αν γυρίζατε τον χρόνο πίσω και με βάση όλες αυτές τις δυσκολίες που έχετε αντιμετωπίσει μέχρι τώρα θα αλλάζατε κάτι η πιστεύεται ότι θα ακολουθούσατε ακριβώς την ίδια πορεία;

Δύσκολη ερώτηση.. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε καθίσει σαν συνεταιρισμός να κάνουμε ένα flashback και να αναλογιστούμε όλο αυτό που έχουμε δημιουργήσει και τι έχει να μας διδάξει μέχρις στιγμής. Και παρόλο που αυτό το θεωρούμε ένα πολύ σημαντικό εργαλείο δυστυχώς δεν το έχουμε κάνει γιατί πολύ απλά δεν έχουμε τον χρόνο. Είμαστε τόσο απασχολημένοι στην καθημερινότητα μας με συνεχείς προκλήσεις που δεν υπάρχει ο διαθέσιμος χρόνος.

Σαφώς έγιναν πολλά λάθη, και θα γίνουν και πρέπει να γίνονται. Στον βασικό όμως σκελετό, στις βασικές αξίες και γενικά στην φιλοσοφία όλου αυτού του εγχειρήματος,  δεν θα αλλάζαμε κάτι.

 Σας ευχαριστoύμε θερμά και ευχόμαστε στο μέλλον να δούμε περισσότερες καινοτομίες και  πολλά ενδιαφέροντα πράγματα από εσάς και τον συνεταιρισμό σας!

  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags