Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » art-flust » Νερούδα εναντίον Πελουσοννώ, του Πάνου Λιάκου

Νερούδα εναντίον Πελουσοννώ, του Πάνου Λιάκου

Πάνος Λιάκος Φεβ 09,2017 0 Σχόλια

Με διαφορά λίγων μόνο εβδομάδων βλέπουμε στις αίθουσες τις δυο πιο πρόσφατες ταινίες του Χιλιανού σκηνοθέτη Πάμπλο Λαρραίν. Και οι δυο είναι βιογραφίες ιστορικών προσώπων με σεναριακή γραφή και κινηματογράφηση που δεν βλέπουμε συχνά σε ταινίες του είδους.

Νερούδα εναντίον Πελουσοννώ

Έχουμε, λοιπόν, τη ‘’Τζάκι’’, την πρώτη αγγλόφωνη ταινία του,  σχετικά με τη βδομάδα που ακολούθησε τη δολοφονία του προέδρου Κένεντι με μεγαλύτερο ατού της ταινίας την υποψήφια για Όσκαρ Νάταλι Πόρτμαν στο κεντρικό ρόλο όπου και έχει πιάσει τη φωνή και τις εκφράσεις της ηρωίδας της αλλά παράλληλα το ενδυματολογικό τμήμα χωρίς πολλές φιοριτούρες μεταφέρει στο θεατή το στυλ της. Βέβαια αυτό το δυνάμει είδος που προσπαθεί να φτιάξει ο Λαρραίν αφήνει κάπως αμήχανο το θεατή που αισθάνεται περισσότερο ότι βλέπει θραύσματα στιγμών παρά κάποιο ολοκληρωμένο πορτρέτο.

Στο ‘’Νερούδα’’, παρότι και πάλι δεν είμαστε ενώπιον μιας κλασικής βιογραφίας, εντούτοις αυτό που επιχειρείται εδώ κρίνεται ως περισσότερο ολοκληρωμένο, ποιητικό και σχεδόν αριστουργηματικό. Είμαι βέβαιος ότι ήδη σας παραξένεψε ο τίτλος του σημερινού άρθρου. Ποιος μπορεί να είναι αυτός ο Πελουσονώ; Και γιατί υπάρχει η εντύπωση ότι θα παρακολουθήσουμε κατά κάποιον τρόπο μια ιστορία αστυνομικού μυστηρίου;

Βρισκόμαστε στα 1948. Ο Πάμπλο Νερούδα είναι ήδη ένας αναγνωρισμένος συγγραφέας και μέλος του κομμουνιστικού κόμματος, ένας ανθρωπιστής που μαγεύει τους πάντες με τους στίχους του (‘’Απόψε μου πάει να γράψω τα πιο πικρά στιχάκια…’’), ένα ον γεμάτο όρεξη για ζωή και για έρωτα. Είναι όμως κι η χρονιά που η κυβέρνηση της Χιλής με Πρόεδρο το Γκονσάλες Βιδέλα θα κηρύξει παράνομο το κομμουνιστικό κόμμα (κι έτσι θα παραμείνει μέχρι το 1958) και ο ίδιος ο Νερούδα θα κυνηγηθεί από τις δυνάμεις της αστυνομίας.

Αυτές τις δυνάμεις, στο φιλμ του Πάμπλο Λαρραίν,  τις εκπροσωπεί ένα φανταστικό κατασκεύασμα, ο Οσκαρ Πελουσοννώ που αναλαμβάνει να βρει τα ίχνη  του μεγάλου ποιητή. Ξεκινά ένα κυνηγητό ακριβώς σε ύφος αστυνομικής ταινίας (ο ίδιος ο Νερούδα λάτρευε τι αστυνομικές ιστορίες),  σε μια από τις καλύτερες μυθιστορηματικές βιογραφίες που έχουμε δει ποτέ στον κινηματογράφο. Με τον τρόπο που είναι γραμμένο το σενάριο αλλά και μέσω της τέχνης του μοντάζ υπογραμμίζονται οι διαφορές ανάμεσα στον ουμανιστή ποιητή του ‘’Canto general’’ και την οργανωμένη τάξη πραγμάτων που ωθούμενη από αντικομμουνιστικές λογικές του ψυχρού πολέμου και τασσόμενη με τη γραμμή της Ουάσινγκτον  θέτει εκτός νόμου το κόμμα και καταδιώκει το Νερούδα.

Εκτός από ένα πρωτότυπο σεναριακό υλικό, ο Λαρραίν έχει πετύχει να αποσπάσει και πραγματικά αψεγάδιαστες ερμηνείες από τους δύο κεντρικούς πρωταγωνιστές του, το Γκάελ Γκαρσία Μπερνάλ και το Λουίς Νιέκο. Και δεν είναι μόνο ο δεύτερος που με τη φιγούρα και το ταμπεραμέντο του σου δίνει την αίσθηση ότι πέτυχε διάνα τη διονυσιακή μορφή του Πάμπλο Νερούδα αλλά είναι και ο Γκαρσία Μπερνάλ που σε τσακίζει με την σχεδόν τραγική φιγούρα που του έχει ανατεθεί να υποδυθεί.

Και το δικό του έργο, αν θέλετε, είναι περισσότερο δύσκολο από του Νιέκο. Διότι έπρεπε να δώσει υπόσταση σε ένα χαρακτήρα φανταστικό που όμως κι αυτόν κάπου σαν να τον συμπονάς όταν συνειδητοποιείς ότι είναι ένας άνθρωπος που έχει αφιερωθεί στην τάξη σε τέτοιο βαθμό που έχει μείνει μόνος στη ζωή του και χωρίς καν το ελάχιστο ενδιαφέρον για την τέχνη της ποίησης που, όπως, έχει γράψει και ο ομότεχνος του Νερούδα, Κ.Π. Καβάφης  για τα ‘’φάρμακά’’ της, ‘’κάμνουνε-για λίγο- να μη νοιώθεται η πληγή’’.

Είναι όμως ο Πελοσουννώ που αφηγείται σε voice-over την ιστορία της καταδίωξης του Νερούδα από τον ίδιο και γι’ αυτό ειδικά στις πρώτες σκηνές του φιλμ υπάρχουν και κάποια σχόλια για την τρυφηλή ζωή που έκανε ο ποιητής. Στο φινάλε, οι ίδιες οι εικόνες -σε συνδυασμό και με τη δική του αφήγηση- δεν του αρνούνται τελικά την ποιητική διάσταση και τον ανακηρύσσουν σε τραγικό πρόσωπο, ένα θύμα της εξουσίας που διάλεξε τόσο στενόμυαλα να υπηρετεί (‘’Εκείνου που’ δωκε το σύνθημα θανάτου ζητώ την τιμωρία’’).

Όσον αφορά τη σκηνογραφία, παρατηρούμε ότι χωρίς υπερβολές δίνεται η εικόνα μιας ολόκληρης εποχής. Ακόμα και οι σύντομες σκηνές στην αρχή στο κοινοβούλιο φαίνεται να είναι προσεγμένες ως προς τα σκηνικά και στην παραμικρή τους λεπτομέρεια. Το αυτό ισχύει και για το ενδυματολογικό τμήμα που φροντίζει ακόμα και το πιο μικρό πέρασμα να το κάνει μοναδικό. Ας σημειώσουμε ότι ενδυματολογικά σίγουρα ξεχωρίζει ο Μπερνάλ, το κοστούμι του, γίνεται ένα με την ψυχοσύνθεση του χαρακτήρα του όπως και στην περίπτωση της Μερσέντες Μοράν που έχει το ρόλο της συζύγου του Νερούδα.  Για να μη μιλήσουμε για τη σκηνή του πάρτι στην αρχή ή το επεισόδιο με τον ομοφυλόφιλο καλλιτέχνη και τις πόρνες ή, ακόμη, το φινάλε που αποκτά άρωμα γουέστερν. Ναι, η ταινία σε κρατά οπωσδήποτε και από άποψη ατμόσφαιρας.

Το ‘’Νερούδα’’ είναι μια κινηματογραφική εμπειρία πέρα από τα συνηθισμένα. Με κεντρικό άξονα μια συγκεκριμένη περίοδο της ζωής ενός από τους ποιητές που σημάδεψαν τον αιώνα που μας πέρασε, το φιλμ αυτό  πραγματοποιεί εκτός των άλλων και ένα πρωτότυπο στοχασμό πάνω στη λειτουργία του λογοτεχνικού φαινομένου (και πώς αυτό επιδρά πάνω στο άτομο) και των δευτεραγωνιστών της Ιστορίας.

Πάνος Λιάκος
Γεννήθηκε την πρώτη μέρα του δεύτερου μήνα του 1995. Από μικρό παιδί χωμένος μέσα στα λογοτεχνικά βιβλία και τον κινηματογράφο (εξ’ου και μύωψ). Στα τέλη του δημοτικού, αποφάσισε να καταφύγει μoνίμως στο μαγικό κόσμο των εικόνων. Οι πρώτες ταινίες που βλέπει και μαγεύεται είναι ο ‘’Λαβύρινθος του Πάνα’’, το ‘’Sweeney Todd’’ του Τιμ Μπάρτον (αν και δεν τα πάει καλά με τα μιούζικαλ αυτό το λάτρεψε) και το ‘’8 ½’’ του Φεντερίκο Φελίνι. Σπουδάζει Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου αλλά στην πραγματικότητα τον περισσότερο χρόνο του τον αφιερώνει για να μελετά μόνος του φιλμογραφίες σκηνοθετών, κινηματογραφικά κινήματα και τώρα τελευταία να παρακολουθεί και δημοσιογραφικές προβολές καινούριων ταινιών
Πάνος Λιάκος

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+