Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » art-flust » Η ‘’Οδύσεια’’ του Νίκου Καζαντζάκη, του Πάνου Λιάκου

Η ‘’Οδύσεια’’ του Νίκου Καζαντζάκη, του Πάνου Λιάκου

Πάνος Λιάκος Μάι 12,2016 0 Σχόλια

33.333 είναι ο μαγικός αριθμός στίχων από τους οποίους αποτελείται η ‘’Οδύσεια’’ (ναι, με ένα σίγμα) του Νίκου Καζαντζάκη, ένα από τα εκτενέστερα έργα της νεοελληνικής γραμματείας. ‘’33.333’’ είναι και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ του Μένιου Καραγιάννη που περιστρέφεται γύρω από το υποτιμημένο έπος του Καζαντζάκη και τις κεντρικές θεματικές που διέπουν αυτό όπως και το σύνολο της εργογραφίας του.

καζατζάκης

Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει με τη διεύθυνση φωτογραφίας του ή να βαδίσει σε πιο καλλιτεχνικά μονοπάτια. Είναι ξεκάθαρα ένα ντοκιμαντέρ ενημερωτικό, ερευνητικό που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε κοινό με λογοτεχνικές/φιλολογικές ανησυχίες.

Θα μας ταξιδέψει από την Κρήτη στη Σουηδία και από εκεί στη Νέα Υόρκη και πάλι πίσω στην Αθήνα όπου διδάκτορες πανεπιστημίων, ψυχαναλυτές, δημοσιογράφοι και μεταφραστές θα μιλήσουν για το Καζαντζάκη και την ‘’Οδύσσειά’’ του. Το στίγμα του θα δώσει με κάποιες μουσικές παρεμβάσεις ο σπουδαίος Ψαραντώνης ενώ το πιο ενδιαφέρον σημείο αποτελεί η συνάντηση με τον 102άχρονο Σουηδό μεταφραστή του κειμένου, Gottfried Grunewald.

Ο ίδιος ο συγγραφέας της ‘’Οδύσειας’’ τη θεωρούσε ως το κορυφαίο έργο του και γράφτηκε κατά την περίοδο 1924-1938 σε δεκαπεντασύλλαβο. Ο Νίκος Καζαντζάκης θα πιάσει το νήμα του ομηρικού ήρωα μετά την επιστροφή του στην Ιθάκη και θα τον ρίξει σε καινούριες περιπέτειες και ενέδρες. Ο Μάριο Βίτι στην ‘’Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας’’ (2003, εκδ. Οδυσσέας) σημειώνει ότι : ‘’Στην πραγματικότητα, όσα ηρωικά επεισόδια επινοεί ο Καζαντζάκης δεν είναι παρά η αλληγορία προσωπικών του βιωμάτων.

Ο,τι μετρά για τον Καζαντζάκη είναι να μην παραδεχτεί την ήττα. Η ανανεωμένη απόπειρα, η συγκέντρωση των ανθρωπίνων δυνάμεων για την επίτευξη ενός στόχου, αυτό είναι το υπέρτατο καθήκον του σύγχρονου ανθρώπου. Η δυσκολία, που συμβολίζεται με την ανοδική πορεία, με την ανάπτυξη όλων των δυνάμεων, είναι μια υπόθεση που ξυπνά τις πιο έντονες συγκινήσεις’’. Συνεχίζει λέγοντας ότι : ‘’Σήμερα μπορεί κανείς να έχει επιφυλάξεις γιατί το έργο, αν και αποτελεί αναμφισβήτητα ένα κατόρθωμα, ένα μνημείο, εμφανίστηκε εκπρόθεσμα, όταν είχαν πλέον πάψει να γράφονται έργα με ηρωική πνοή’’.

κινηματογράφος Δαναός
Οι προβολές του ντοκιμαντέρ του Μένιου Καραγιάννη θα πραγματοποιηθούν στον κινηματογράφο Δαναός, από το Σάββατο 14/5.

Πάνος Λιάκος
Γεννήθηκε την πρώτη μέρα του δεύτερου μήνα του 1995. Από μικρό παιδί χωμένος μέσα στα λογοτεχνικά βιβλία και τον κινηματογράφο (εξ’ου και μύωψ). Στα τέλη του δημοτικού, αποφάσισε να καταφύγει μoνίμως στο μαγικό κόσμο των εικόνων. Οι πρώτες ταινίες που βλέπει και μαγεύεται είναι ο ‘’Λαβύρινθος του Πάνα’’, το ‘’Sweeney Todd’’ του Τιμ Μπάρτον (αν και δεν τα πάει καλά με τα μιούζικαλ αυτό το λάτρεψε) και το ‘’8 ½’’ του Φεντερίκο Φελίνι. Σπουδάζει Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου αλλά στην πραγματικότητα τον περισσότερο χρόνο του τον αφιερώνει για να μελετά μόνος του φιλμογραφίες σκηνοθετών, κινηματογραφικά κινήματα και τώρα τελευταία να παρακολουθεί και δημοσιογραφικές προβολές καινούριων ταινιών
Πάνος Λιάκος

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
Google+