Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » art-flust » ‘’Δον Ζουάν’’, του Μολιέρου, στο θέατρο Olvio, του Πάνου Λιάκου

‘’Δον Ζουάν’’, του Μολιέρου, στο θέατρο Olvio, του Πάνου Λιάκου

Πάνος Λιάκος Μαρ 05,2015 0 Σχόλια

To Olvio είναι ένας μικρός θεατρικός χώρος που βρίσκεται κοντά στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην Ιερά Οδό. Φέτος, ανάμεσα σε άλλες πρωτοποριακές παραστάσεις που φιλοξενεί είναι και ένα μοντέρνο ανέβασμα της μολιερικής κωμωδίας ‘’Δον Ζουάν’’ που παρακολουθήσαμε κι εμείς την περασμένη Δευτέρα-μιας και οι παραστάσεις της θα πραγματοποιούνται εκεί κάθε Δευτέρα και Τρίτη μέχρι και τις 31 Μαρτίου.

Ο ‘’Δον Ζουάν’’ γράφτηκε και παρουσιάστηκε το 1665 αλλά αυτός ο χαρακτήρας που δεν αποδίδει τιμή σε κανέναν, είναι ασεβής και εκμεταλλεύεται τους πάντες μοιάζει να αφορά διαχρονικά τις κοινωνίες. Γι’αυτό και συνεχώς οι άνθρωποι του θεάτρου καταπιάνονται με τα ζητήματα αυτού του πιο σκοτεινού ίσως έργου του Μολιέρου. Ο χαρακτηριστικός τύπος του γυναικοκατακτητή εμφανίζεται για πρώτη φορά στην ιστορία των γραμμάτων γύρω στα 1630 σε ένα θεατρικό που αποδίδεται στον Τίρσο Ντε Μολίνα και που δημοσιεύτηκε στη Βαρκελώνη.

Όπως και στο προηγούμενο έργο του, τον ‘’Ταρτούφο’’ που δοκιμάστηκε από σκληρή λογοκρισία έτσι κι εδώ ο Μολιέρος προσπαθεί να ξεσκεπάσει τους δήθεν θεοσεβούμενους ευγενείς που διαπράττουν απίστευτες αδικίες. Άλλοι υποστηρίζουν ότι στόχος του συγγραφέα ήταν ο Πρίγκιψ Ντι Κοντί που παρότι ήταν από τους πρώτους που αναγνώρισαν το τάλαντό του, ξαφνικά εγκαταλείπει τον έκλυτο βίο και ασπάζεται τη θρησκεία. Ταυτόχρονα συντάσσεται σε μια θρησκευτική οργάνωση που απαγορεύει την παράσταση του ‘’Ταρτούφου’’ ενώ μετά το θάνατό του έρχεται στο φως ένα δοκίμιό του στο οποίο μιλά με τα πιο σκληρά λόγια για το ‘’Δον Ζουάν’’. Άρα και ο ίδιος ο συγγραφέας αισθάνεται σαφώς ότι έχει προδοθεί από αυτή την άρχουσα τάξη.

Ο Δον Ζουάν είναι ένα κωμικοτραγικό πρόσωπο που δεν πιστεύει ούτε στο θεό ούτε στο Διάβολο και το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι το πώς θα κερδίσει την καρδιά μιας γυναίκας. Αισθάνεται ευχαρίστηση μονάχα τη στιγμή του κυνηγιού, άπαξ όμως και καταφέρει τη γυναίκα να τον αγαπήσει τότε πηγαίνει σε κάποια άλλη. Η καρδιά του, όπως χαρακτηριστικά λέει, ανήκει σε όλες.

Πιστεύει, όμως, ο ίδιος ο Μολιέρος στη δύναμη της αρετής και της πίστης, αναρωτιούνται κάποιοι βλέποντας την κατάληξη του έργου του; Ο Δον Ζουάν τιμωρείται από τον Ουρανό αλλά την ίδια στιγμή βλέπουμε ότι τίποτα δεν αλλάζει για τους ένθεους ήρωες της δραματικής κωμωδίας. Ο υπηρέτης Σγαναρέλλο μοιρολογά που χάνει τους μισθούς του ενώ η Δόνα Ελβίρα στην οποία είχε τάξει γάμο και εγκαταλείψει επιστρέφει ατιμασμένη πλέον στο μοναστήρι απ’όπου είχε απαχθεί.

Πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης στο εν λόγω εγχείρημα είναι ο Χρήστος Σουγάρης που μεταχειρίστηκε τη μικρή θεατρική σκηνή με φαντασία και όρεξη για ουσιαστικά παιχνίδια με τον ήχο, το χορό και την κίνηση. Μοναδικό του αδύναμο σημείο κατά τη δική μας, φιλολογική ματιά είναι το γεγονός ότι η αρχική σκηνή με τη συζήτηση των δύο υπηρετών για το πρόσωπο του Δον Ζουάν παρουσιάστηκε με συνδυασμό καρτελών διαλόγου (όπως αυτές στα κόμικς) και κίνησης. Οι εισαγωγικές σκηνές στο Μολιέρο είναι συνήθως σημαντικές, μέσα από αυτές μαθαίνουμε το πώς βλέπουν οι άλλοι τον κεντρικό ήρωα και μιας και ο συγγραφέας το κάνει για λόγους έμφασης ίσως θα έπρεπε να την βλέπαμε κλασικά δραματοποιημένη. Υπάρχουν άλλα τόσα όμως ωραία σκηνοθετικά ευρήματα όπως η φωνή του πατέρα που ακούγεται μέσα από ένα παλιό κασετόφωνο, η σκηνή με τον παραλίγο πνιγμό του Δον και του υπηρέτη του και η ηχώ των φωνών κατά την κατάβαση στην κατακόμβη ενός ανθρώπου που σκότωσε ο μολιερικός ήρωας.

Από εκεί και πέρα παρακολουθήσαμε μια αξιέπαινη προσπάθεια από νέους ανθρώπους. Ο Χρήστος Σουγάρης που όχι μόνο πραγματοποιεί την πρώτη του ολοκληρωμένη σκηνοθετική απόπειρα αλλά επίσης πρωταγωνιστεί, δίνεται με πάθος σε αυτό τον ακραίο χαρακτήρα, ο Συμεών Τσακίρης πλάθει έναν Σγαναρέλλο με χιούμορ, καλοδεχόμενους νεωτερισμούς και συγκρατημένη κίνηση (ένας ρόλος δύσκολος που εύκολα θα μπορούσε να πέσει σε εύκολες μούτες και όμως εδώ τον ισορροπεί πολύ όμορφα). Σε διπλό ρόλο, εκείνο του ψαρά Πιερό και του Δον Κάρλος συναντάμε τον Γιώργο Τσιαντούλα. Διακρίνεται σαφώς η κλίση του προς την κωμωδία και ειδικά ο Πιερό του είναι απολαυστικός. Το ρόλο της γυναίκας του Πιερό που παρασύρεται από το Δον Ζουάν, της Καρλόττας κρατά η Ευγενία Λιάκου. Οι σπουδές της στη μουσική και το χορό φαίνεται να τη βοηθούν στην άρθρωση και την κίνησή της αντίστοιχα σε έναν ρόλο που πρέπει -και η νεαρή ηθοποιός το καταφέρνει- να βγάλει ταυτόχρονα την αθωότητα αλλά και την τσαχπινιά που κρύβει μέσα της κάθε γυναίκα. Τέλος, ιδιαιτέρως όμορφα τα κορίτσια που αποτελούν έναν ιδιότυπο Χορό ο οποίος συμπληρώνει το έργο είναι οι Άλκηστις Χριστοπούλου, Δανάη Παρίσση, Μαρίζα Τσάρη και Pauline Huguet.

Όσοι ενδιαφέρονται για τις μικρές θεατρικές ομάδες δεν θα απογοητευτούν από αυτό το ανέβασμα του ‘’Δον Ζουάν’’ σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη που μεταφέρει ακέραιο το πνεύμα του συγγραφέα και την προφανή διαχρονικότητά του.

Πάνος Λιάκος
Γεννήθηκε την πρώτη μέρα του δεύτερου μήνα του 1995. Από μικρό παιδί χωμένος μέσα στα λογοτεχνικά βιβλία και τον κινηματογράφο (εξ’ου και μύωψ). Στα τέλη του δημοτικού, αποφάσισε να καταφύγει μoνίμως στο μαγικό κόσμο των εικόνων. Οι πρώτες ταινίες που βλέπει και μαγεύεται είναι ο ‘’Λαβύρινθος του Πάνα’’, το ‘’Sweeney Todd’’ του Τιμ Μπάρτον (αν και δεν τα πάει καλά με τα μιούζικαλ αυτό το λάτρεψε) και το ‘’8 ½’’ του Φεντερίκο Φελίνι. Σπουδάζει Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου αλλά στην πραγματικότητα τον περισσότερο χρόνο του τον αφιερώνει για να μελετά μόνος του φιλμογραφίες σκηνοθετών, κινηματογραφικά κινήματα και τώρα τελευταία να παρακολουθεί και δημοσιογραφικές προβολές καινούριων ταινιών
Πάνος Λιάκος

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+