Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » flust-άρω » Δημήτρης Καραβέλλας, Γ. Διευθυντής WWF: μερική διάλυση κρατικών υπηρεσιών λόγω κρίσης, συνέντευξη στον Βαγγέλη Γεωργίου

Δημήτρης Καραβέλλας, Γ. Διευθυντής WWF: μερική διάλυση κρατικών υπηρεσιών λόγω κρίσης, συνέντευξη στον Βαγγέλη Γεωργίου

Βαγγέλης Γεωργίου Φεβ 25,2014 0 Σχόλια

63302_374776952605928_940114415_n

Την στιγμή που ξεσπάει το σκάνδαλο για τις αμαρτωλές ΜΚΟ και τον τρόπο που εξασφάλιζαν μεγάλα ποσά χρηματοδότησης των «φανταστικών» δράσεών τους, ο Δημήτρης Καραβέλλας, πρόεδρος της WWF Ελλάς, δίνει στο flust.gr μια γεύση για το πώς διαφοροποιείται η WWF. Έπειτα από 20 χρόνια κοντά στην οργάνωση, ο κ. Καραβέλλας μας παρουσιάζει το τελευταίο επίτευγμα της, το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα LIFE «Θάλασσα:  Μάθε,  Δράσε,  Προστάτεψε/  Ενημερωτική,  Εκπαιδευτική,  Συμμετοχική Εκστρατεία  για  τα Θαλάσσια Θηλαστικά  της Ελλάδας». Η εκστρατεία «Θάλασσα» ανέλαβε να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό για την ανάγκη προστασίας των σπάνιων θαλάσσιων θηλαστικών της Ελλάδας, ως εμβληματικών ζώων του ελληνικού θαλάσσιου περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τον κ. Καραβέλλα, ο απολογισμός των δράσεων του «Θάλασσα» – που έριξε την αυλαία του τον περασμένο Δεκέμβρη – κρίνεται άκρως ικανοποιητικός.

Ποιο είναι κατά την γνώμη σας το πιο ενδιαφέρον στοιχείο από τις δύο έρευνες κοινής γνώμης που πραγματοποιήθηκαν από την Public Issue, στην αρχή και στο τέλος του Προγράμματος;

Η Public Issue πραγματοποίησε δύο έρευνες κοινής γνώμης για το πρόγραμμα «Θάλασσα». Η πρώτη, πραγματοποιήθηκε στην αρχή του προγράμματος, ώστε να συλλεχθούν κάποια στοιχεία βάσης σχετικά με την ενημέρωση του ευρύ κοινού για τα θαλάσσια θηλαστικά των ελληνικών θαλασσών, και μία ακόμη στο τέλος.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που κατέγραψαν οι δύο έρευνες μέσα στα τρία αυτά χρόνια ζωής του «Θάλασσα», είναι η αύξηση της γνώσης, σε ό,τι αφορά στην ύπαρξη θαλάσσιων θηλαστικών στις ελληνικές θάλασσες, κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες στο ηλικιακό γκρουπ 25-34. Το συγκεκριμένο εύρημα είναι σημαντικό, κατ’ αρχάς γιατί το γκρουπ αυτό είναι το βασικό κοινό-στόχος του προγράμματος. Πάνω από όλα, όμως, αποδεικνύει ότι η ενημέρωση για θέματα περιβαλλοντικά, και ειδικά στους νέους που κάνουν πολύ μεγάλη χρήση των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, παραμένει ένα θέμα επίκαιρο, το οποίο τους ενδιαφέρει και τους αφορά. Το μήνυμα της επικοινωνιακής εκστρατείας «Θάλασσα» ήταν ότι μοιραζόμαστε το ίδιο σπίτι, ας μάθουμε να ζούμε μαζί. Το πρώτο βήμα για την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου και φύσης, ξεκινάει με την καταπολέμηση της άγνοιας.   

1011271_685932671457439_578445167_n

Η αναγνωρισιμότητα ειδών όπως το σταχτοδέλφινο ως μόνιμος κάτοικος των ελληνικών θαλασσών, έχει αυξηθεί κατά 22% από το 2010. Πόσο σημαντική μπορεί να είναι μια τέτοια εξέλιξη από την στιγμή που το λιμάνι μιας από της ομορφότερης πόλης – Θεσσαλονίκης – είναι από τα πιο μολυσμένα στη χώρα; Πως μια λεπτομέρεια θα αλλάξει νοοτροπίες αν δεν κατάφερε να αλλάξει η ίδια η εμπειρία που ζούμε;

Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας ειδών όπως το σταχτοδέλφινο, είναι μια σημαντική εξέλιξη, αν τη δει κανείς σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Η πρώτη έρευνα της Public Issue είχε δείξει ότι 4 στους 5 Έλληνες δε γνώριζαν την ύπαρξη ειδών όπως το σταχτοδέλφινο στις ελληνικές θάλασσες. Τρία χρόνια μετά, «άγνωστα» στους περισσότερους είδη όπως αυτό, αν μη τι άλλο, απέκτησαν μια θέση στο γνωστικό επίπεδο των Ελλήνων. Γνωρίζοντας τις ομορφιές των θαλασσών μας, μαθαίνουμε και τί μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατέψουμε τη φύση.

Η έλλειψη γνώσης όμως είναι σημαντικότερη απειλή από τις οποιεσδήποτε μορφές ρύπανσης. Γι αυτό, άλλωστε, οι οργανώσεις WWF Ελλάς και Mom, σε συνεργασία με τα Ινστιτούτα Έρευνας «Πέλαγος» και «Tethys», δούλεψαν από κοινού στο πρόγραμμα «Θάλασσα». Οι τέσσερεις αυτές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για ένα θέμα, όπως τα θαλάσσια θηλαστικά, που είναι και δείκτες υγείας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Το «Θάλασσα» είναι ένα πρώτο λιθαράκι στην προσπάθεια να αλλάξουμε νοοτροπίες. Στο χέρι μας είναι να αλλάξουμε και τις εμπειρίες που ζούμε.

1795640_685932824790757_1136206079_n

Ανάμεσα σε αυτούς που πραγματοποίησαν τα σεμινάρια ήταν φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, βουλευτές και ευρωβουλευτές. Αν το κράτος και η τοπική αυτοδιοίκηση αδιαφορούνε για το περιβάλλον πιστεύετε ότι αυτό οφείλεται στην έλλειψη ενημέρωσης τους ή στην απουσία ενδιαφέροντος;

Πραγματοποιήθηκαν 33 σεμινάρια ανά την Ελλάδα και ένα στις Βρυξέλλες, σε μια σειρά από φορείς που εμπλέκονταν έμμεσα ή άμεσα με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Εμείς από την πλευρά μας, κερδίσαμε μια σειρά από συμμάχους στο έργο μας. Οι συμμετέχοντες στα σεμινάρια μας εμπιστεύτηκαν, μας έκαναν ερωτήσεις για το έργο μας αλλά και πολλές προτάσεις για το έργο τους. Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις, η οικονομική κρίση έχει προκαλέσει εν μέρη τη διάλυση των υπηρεσιών, τόσο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό. Ως εκ τούτου, δίνεται  προτεραιότητα σε άλλα θέματα, παρόλο που πολλές φορές η θέληση για βοήθεια είναι εκεί. Και αυτό το βλέπουμε ακόμα και σήμερα, αφού μερικοί από τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια, τόσο από την τοπική αυτοδιοίκηση όσο και το κράτος, παραμένουν στο πλευρό μας. 

Στα 16 χρόνια που είστε διευθυντής της WWF ποιά είναι η σημαντικότερη δράση που έχετε αναλάβει;

Φέτος, συμπλήρωσα 20 χρόνια κοντά στο WWF Ελλάς. Ακόμη μου είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσω πως πέρασε αυτό το χρονικό διάστημα και ακόμη πιο δύσκολο να ξεχωρίσω κάτι ως κορυφαίο επίτευγμα, ανάμεσα στις πολλές μάχες αλλά και νίκες που έχουμε πετύχει ως οργάνωση. Η αγορά και προστασία της σημαντικότερης παραλίας ωοτοκίας της καρέτα-καρέτα, των Σεκανιών στη Ζάκυνθο, η πρόσφατη νίκη μας στο ΣτΕ κατά της εκτροπής του Αχελώου, η 20ετής μας παρουσία και ολοκληρωμένη προσέγγιση του δάσους Δαδιάς-Λευκίμης-Σουφλίου με είδος–ορόσημο τον απειλούμενο μαυρόγυπα, το πλήθος των πολιτικών μας παρεμβάσεων και του αναχώματος που υψώνουμε απέναντι στην περιβαλλοντική οπισθοδρόμηση που εσφαλμένα επιφέρει η οικονομική κρίση, η διατύπωση ενός συνολικού οράματος για μία βιώσιμη έξοδο από την κρίση και μία πραγματικά «Ζωντανή Οικονομία», η συμβολή μας στη διαχείριση περιοχών όπως οι μοναδικές Πρέσπες, είναι μερικά μόνο από αυτά που θα μπορούσα να ξεχωρίσω. Ακόμη όμως και στο πλαίσιο μίας αντίξοης συγκυρίας για τη χώρα όπως η σημερινή, καταφέραμε πολλά μέσα στον χρόνο που μόλις πέρασε. Ίσως, η μεγαλύτερη μας επιτυχία τελικά είναι ο τρόπος που επί 20 χρόνια δουλεύουμε σαν μια ομάδα αφοσιωμένων ανθρώπων: επιμονή, σχεδιασμός, επιστημονική τεκμηρίωση, πλήρης διαφάνεια, ολοκληρωμένη προσέγγιση και παροχή λύσεων. Όλα αυτά με κάνουν πραγματικά περήφανο ως διευθυντή αυτής της οργάνωσης.

 

Βαγγέλης Γεωργίου

Βαγγέλης Γεωργίου

Εμπνευστής και δημιουργός at greeklish.info
O Βαγγέλης Γεωργίου είναι ερευνητής δημοσιογράφος. Είναι δημιουργός του ιστότοπου δημόσιας διανόησης greeklish.info. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Ιστορία (Πάντειο Παν/μιο), Δημοσιογραφία στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας ενώ είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών. Έχει εργαστεί στο Ινστιτούτο Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Μελετών και αργότερα στην τηλεόραση (εκπομπή "Πρωταγωνιστές"). Έκανε ερευνητικό ρεπορτάζ στο περιοδικό HotDoc του Κώστα Βαξεβάνη ενώ έχει συνεργαστεί ή συνεργάζεται με Εικονογραφημένη Ιστορία(εκ. Πάπυρος), protagon.gr, Ιστορικά Θέματα, Στρατιωτική Ιστορία, Lifo, flust.gr ενώ ανήκει στην ερευνητική ομάδα του ThePressProject.
Βαγγέλης Γεωργίου
Δημιουργός του πρώτου ιστότοπου δημόσιας διανόησης στην Ελλάδα(public intellectualism) greeklish.info.

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+