Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » flust-άρω » Δεν είναι απλές μουτζούρες, μαμά! της Μαριλένας Καραφώτη

Δεν είναι απλές μουτζούρες, μαμά! της Μαριλένας Καραφώτη

Μαριλένα Καραφώτη Φεβ 18,2014 0 Σχόλια

3746923678_01d4779c84

Είναι συνήθως δημιουργικό και γεμάτο ζωηρή φαντασία κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας του παιδιού, για να αραιώσουν όσο σιγά-σιγά μεγαλώνει, και να σταματήσουν σχεδόν τελείως κατά την περίοδο που το παιδί περνάει την εφηβεία. Ο λόγος για το παιδικό ιχνογράφημα, που αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους τρόπους έκφρασης του παιδιού, και συνδέεται άμεσα µε την αποτύπωση της προσωπικότητας και των συναισθημάτων του. Οι ζωγραφιές, εκτός από δημιουργική έκφραση, αποτελούν και ένα χρήσιμο εργαλείο για γονείς και εκπαιδευτικούς, έναν τρόπο αντανάκλασης του εσωτερικού τους κόσμου και απεικόνιση στοιχείων που αφορούν στην ψυχολογική τους κατάσταση και το διαπροσωπικό τους ύφος.

Τα παιδιά ξεκινούν το ιχνογράφημα μόλις από τον 15o-18ο μήνα της ζωής τους. Φυσικά δεν ζωγραφίζουν με πρόθεση, αλλά σέρνουν ίχνη για να δηλώσουν τη παρουσία τους στον ενήλικα, ή τελικά απλά για τη χαρά της κίνησης. Αν το παιδάκι σας ζωγράφισε το πάτωμα του σπιτιού, καλό θα ήταν να ξέρετε πως απλά αισθάνεται την ανάγκη της εκτόνωσης, και προσπαθεί να κατακτήσει τον χώρο. Άρα, η δεύτερη σκέψη μετά το σοκ πρέπει να είναι θετική, διότι αν τελικά το μαλώσουμε χωρίς κάποια ήρεμη εξήγηση των δεδομένων, του δημιουργείται μία ψυχοκινητική αναστολή και του αποκλείουμε τον αυθορμητισμό.

Στο πρώτο στάδιο του ιχνογραφήματος (2 με 3 χρονών) το παιδί ζωγραφίζει ακόμη χωρίς πρόθεση, αλλά αναδρομικά μπορεί να ονομάσει αυτό που έφτιαξε. Μία τυχαία στα μάτια μας μουτζούρα μπορεί να σημαίνει δέντρο ή σκύλος, δηλαδή προσπαθεί να ζωγραφίσει αυτό που νιώθει, όχι ό,τι βλέπει, και αυτό είναι μία μεγάλη κατάκτηση. Στον τρίτο με τέταρτο χρόνο του παιδιού, ο ρεαλισμός είναι ακόμη αποτυχημένος, αλλά πλέον τα παιδιά αρχίζουν να θέλουν να ζωγραφίσουν με πρόθεση.

Το πιο σημαντικό στάδιο και η πιο δημιουργική φάση ενός παιδιού βρίσκεται στην ηλικία των τεσσάρων κι έπειτα, όταν περνάει από τις γραμμές και τις μουτζούρες στα σχήματα που θυμίζουν κηλίδες και που αναπαριστούν αντικείμενα ή ανθρώπους που βλέπει γύρω του (π.χ. η θάλασσα, άνθρωπος, ένα σπίτι, ένα δέντρο, ο ουρανός κ.ά.). Σε όλα αυτά τα ιχνογραφήματα οι ειδικοί ενδιαφέρονται για το πόσο ολοκληρωμένα είναι, για το εύρος της ζωγραφιάς αλλά και κατά πόσο είναι ευφάνταστα ή φτωχά κ.λπ. ώστε να μπορέσουν να αντλήσουν τις πληροφορίες που θέλουν. Φυσικά, όμως, θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύεται και από παρατήρηση του παιδιού, πληροφορίες από τους γονείς, συνέντευξη από το ίδιο κ.α. προκειμένου να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε κάποιο συμπέρασμα.

Να θυμάστε, λοιπόν, όταν δείτε ένα ζωγραφισμένο τοίχο στο σπίτι, ή αργότερα ένα ιχνογράφημα του παιδιού σας απ’ το σχολείο, πως ακόμη και μια απλή μουτζούρα, ή ένα ακατανόητο σχήμα, λειτουργεί σαν μια γλώσσα για τα παιδιά. Όσο εμείς τις κοιτάμε και νιώθουμε χαμένοι στη μετάφραση, αυτές ανοίγουν μια πόρτα στα συναισθήματα των μικρών μας ζωγράφων.

Μαριλένα Καραφώτη

Μαριλένα Καραφώτη

Γεννήθηκε στην Μυτιλήνη το 1988. Φοίτησε στο 3ο Ενιαίο Λύκειο Μυτιλήνης (2006), Λέσβος. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών (Κατεύθυνση Γλωσσολογίας) όπου αποφοίτησε το 2011. Συμμετείχε στο Πρόγραμμα Erasmus University of Konstanz, Department of linguistics, KONSTANZ – ΓΕΡΜΑΝΙΑ μέχρι το Μάρτιο του 2010. Γνωρίζει Αγγλικά,Γερμανικά και Τούρκικα
Μαριλένα Καραφώτη

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+