Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » flust-άρω » Γ. Μπαμπινιώτης: «Η γλώσσα, δύναμη αλλά και αδυναμία μας», της Χριστίνας Καλογεροπούλου

Γ. Μπαμπινιώτης: «Η γλώσσα, δύναμη αλλά και αδυναμία μας», της Χριστίνας Καλογεροπούλου

Χριστίνα Καλογεροπούλου Οκτ 21,2013 0 Σχόλια

5059789414_2f2d314505

Με αφορμή τις φθινοπωρινές συναντήσεις του ραδιοφώνου ΣΚΑΙ 100.3, ο δημοσιογράφος Άρης Πορτοσάλτε φιλοξένησε στην εκπομπή του τον Γεώργιο Μπαμπινιώτη, γλωσσολόγο, φιλόλογο, καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην Υπουργό Παιδείας. Η συζήτηση με θέμα «Γλώσσα και πολιτισμός» έλαβε χώρα την Τρίτη, 1η Οκτωβρίου, και ώρα 7μ.μ. στο κατάστημα Public του Συντάγματος και ήταν ανοιχτή για το κοινό. Το ακροατήριο είχε τη δυνατότητα να ακούσει τις απόψεις του καθηγητή και να συνομιλήσει μαζί του απευθύνοντάς του ερωτήσεις.

Στην κατάμεστη αίθουσα εκδηλώσεων του 5ου ορόφου του καταστήματος Public ειπώθηκαν μεγάλες αλήθειες από τον καθηγητή, ο οποίος έθιξε την επικαιρότητα και τα κακώς κείμενα. Με εφαλτήριο τη γλώσσα και τη χρήση της, μίλησε για το συχνό «βιασμό» της, αφού είναι σύνηθες φαινόμενο τόσο στον καθημερινό μας λόγο όσο και στο δημοσιογραφικό λόγο, να κάνουμε πολλά λάθη. Ελάχιστοι άνθρωποι έχουν ενδιαφερθεί να βρουν τη διαφορά, για παράδειγμα, του «κατ’ αρχήν» και του «κατ’ αρχάς» και ιδίως οι νέοι φαίνεται να αδιαφορούν ολοένα και περισσότερο για τη γλώσσα. Απλό παράδειγμα αποτελεί η χρήση των greeklish που «είναι ο καλύτερος δρόμος αποξένωσης από την εικόνα της λέξης».

Όπως είπε ο Γ. Μπαμπινιώτης «Η γλώσσα μπορεί να είναι και πρέπει να είναι η πρώτη επαφή για τον κόσμο, κάτι που το έλεγε πολύ ωραία και ο Σεφέρης με τη φράση «τα παλιότερα ελληνικά μας» δηλαδή τα αρχαία τα βυζαντινά, η λόγια παράδοση. Αυτά πρέπει να έρθουν κοντά στο Νεοέλληνα, να τα αγκαλιάσει, να αισθανθεί ότι είναι δικά του, να αισθάνεται περήφανος και να προσπαθήσει να τα κατακτήσει, γιατί η γλώσσα είναι η δύναμη και η αδυναμία μας. Δύναμη, γιατί έχουμε μια τόσο καλλιεργημένη γλώσσα, όμως ταυτόχρονα και αδυναμία, γιατί θέλει μεγάλη προσπάθεια για να την πλησιάσεις και να την κατακτήσεις. Εδώ, λοιπόν, το σχολείο πρέπει να βοηθήσει. Η εκπαίδευση είναι αυτή που πρέπει να βοηθήσει στην κατάκτηση της γλώσσας, γιατί υπάρχουν πάμπολλες τραυματικές εμπειρίες από τον τρόπο που έχουν διδαχθεί τα αρχαία ελληνικά και ο αρχαίος λόγος στα σχολεία, όπως ο δάσκαλος που επιμένει σε έναν ανώμαλο τύπο προστακτικής ή ευκτικής και το μόνο που καταφέρνει είναι να κάνει το παιδί να μισήσει το μάθημα και να χάσει την ουσία της διδασκαλίας.»

Δεν παρέλειψε να φανερώσει τον εκνευρισμό του για απόψεις που θεωρούν τα αρχαία ελληνικά «νεκρή γλώσσα». Όπως ανέφερε, χρησιμοποιούμε σήμερα τις ίδιες λέξεις που χρησιμοποιούσε και ο Όμηρος στα έργα του, λόγου χάριν. Επομένως, συμπέρανε, τα αρχαία ελληνικά είναι μια γλώσσα που, ακόμη κι αν δεν μιλάμε αυτή καθεαυτή στη σύγχρονη Ελλάδα, η εξέλιξή της είναι έκδηλη. Επέκρινε, βέβαια, και την παπαγαλία και θεώρησε ανήκουστο να μπαίνουν τα παιδιά στα πανεπιστήμια χάρη στο μνημονικό τους. Τόνισε, ακόμη, πως ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουν τα παιδιά τις σχολές τους, συνδέοντας δηλαδή τα μόρια της κάθε σχολής με το επίπεδό της, είναι εσφαλμένος. Ανέφερε πως η διασπορά των σχολών σε πολλές επαρχιακές πόλεις είχε ως στόχο να μοιραστούν οι εισακτέοι και όχι να αυξηθούν, όπως έγινε τελικά. Δηλαδή, εάν η Φιλοσοφική της Αθήνας έπαιρνε 1000 φοιτητές και της Θεσσαλονίκης άλλους 1000, ανοίγοντας Πανεπιστήμιο στην Πάτρα, και στην Κρήτη, οι εισακτέοι θα έπρεπε να γίνουν 500 στο κάθε πανεπιστήμιο, ώστε αυτό να λειτουργεί καλύτερα. Αντί αυτού όμως, 1000 φοιτητές παίρνουν πλέον όλα τα Πανεπιστήμια με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται όλοι οι απόφοιτοι και μετά να μην μπορούν να αποκατασταθούν επαγγελματικά.

Για τις δυνατότητες της Ελλάδας και των εγχώριων πανεπιστημίων, ανέφερε πως «δεν είναι καθόλου ουτοπικό, και μάλιστα είναι κάτι το οποίο θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα, να υπάρχει κάποιος πανεπιστημιακός οργανισμός που να βοηθάει αγγλόφωνους σπουδαστές να έρχονται στη χώρα, να μαθαίνουν την ελληνική και να σπουδάζουν ανθρωπιστικές επιστήμες στη χώρα μας»

Το γενικό του συμπέρασμα για τη σημερινή κοινωνία ήταν πως «είμαστε μία κοινωνία αναξιοπιστίας, όπου κανένας δεν έχει εμπιστοσύνη στον άλλο». Μια τραγική συνειδητοποίηση, που θα πρέπει να μας προβληματίσει βαθιά για το κρίσιμο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε. Μιλώντας, λοιπόν, αναλυτικότερα για την κρίση, ανέφερε πως «η κρίση την οποία περνάμε σήμερα σε ένα πολύ μεγάλο, καθοριστικό βαθμό, είναι μια πολιτισμική κρίση. Ξεκινάει ως πολιτισμική κρίση και επιφαινόμενο είναι η οικονομική κρίση». Κατά τη δική του γνώμη, «η πολιτεία θα έπρεπε να έχει φροντίσει να έχει πολίτες υπεύθυνους, καλλιεργημένους και ευαισθητοποιημένους, ρίχνοντας το βάρος στην Παιδεία, κάτι που όμως δεν συμβαίνει».

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με έναν καλλιεργημένο άνθρωπο. Από τη μία, θα πρέπει να χαιρόμαστε που υπάρχουν ακόμη πνευματικοί άνθρωποι, που παραμερίζουν έστω και λίγο το σκοτάδι της κοινωνίας μας. Από την άλλη, θα πρέπει και να λυπόμαστε καθώς, αφ’ ενός είναι τόσο λίγοι, και αφ’ ετέρου δεν μπορούν να κάνουν και πολλά, αφού η δική μας πρωτοβουλία χωλαίνει, αν δεν εκλείπει.

Χριστίνα Καλογεροπούλου

Χριστίνα Καλογεροπούλου

Γεννήθηκε ένα ανοιξιάτικο πρωινό του Μαΐου. Ήταν 5 χρόνια πριν τη νέα χιλιετία. Αποφοίτησε από την Ελληνογερμανική Αγωγή και προσώρας φοιτά –προσπαθεί τουλάχιστον- στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, στο τμήμα Φιλοσοφίας , Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Μιλάει στα Αγγλικά, στα Γερμανικά και στα Γαλλικά. Λατρεύει τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τα ταξίδια και το κόκκινο κρασί. Τα υπόλοιπα, μέσα από την πένα της.
Χριστίνα Καλογεροπούλου

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+