Your world of Wordpress Themes, Wordpress Templates by WpDance

Home » art-flust » Γνωστά-άγνωστα αρχαία μνημεία της Αθήνας (2), του Γιάννη Παγουλάτου

Γνωστά-άγνωστα αρχαία μνημεία της Αθήνας (2), του Γιάννη Παγουλάτου

Γιάννης Παγουλάτος Ιουλ 28,2015 0 Σχόλια

Κάποιες ονομασίες τις έχουμε ακούσει άπειρες φορές αλλά η πραγματική τους ιστορία παραμένει στους περισσότερους άγνωστη ή ασαφής. Τι έκαναν ακριβώς μέσα στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού; Ποιος ήταν αυτός ο Φιλόππαπος που έφτασε να έχει ολόκληρο λόφο με το όνομά του; Και τι ρόλο παίζουν αυτοί οι στύλοι που στέκουν μονάχοι τους τόσους αιώνες, όντας κτήμα κάποιου «Ολυμπίου Διός»;

Το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού

Το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού κρύβει μια τραγική ιστορία ενδοοικογενειακής βίας. Ο Ηρώδης ο Αττικός (101-178 μ.Χ) ήταν ένας πάμπλουτος Αθηναίος ρήτορας που κατέλαβε δημόσια αξιώματα και χρηματοδότησε σημαντικά έργα στην Αθήνα και αλλού. Το 139 μ.Χ παντρεύτηκε την μόλις 14 χρονών Ρήγιλλα, μια Ρωμαία, αριστοκρατικής καταγωγής. Ο γάμος τους όμως έληξε το 160 μ.Χ με έναν θλιβερό και ύποπτο τρόπο. Μια μέρα ο Ηρώδης διέταξε έναν απελεύθερο δούλο του να δείρει την Ρήγιλλα για κάποιο μικρό παράπτωμά της –πρακτική συνηθισμένη στην ρωμαϊκή αριστοκρατία. Ο απελεύθερος κλώτσησε στην κοιλιά την νεαρή Ρωμαία, που τότε ήταν οκτώ μηνών έγκυος, με αποτέλεσμα να την σκοτώσει. Ακολούθως, ο Ηρώδης κατηγορήθηκε ότι επιζητούσε τον θάνατο και όχι απλώς την τιμωρία της συζύγου του. Παρόλα αυτά το δικαστήριο που έγινε στην Ρώμη αθώωσε τον κατηγορούμενο, κρίνοντας ότι είχε επιδείξει ειλικρινές πένθος. Το 161 μ.Χ ο Ηρώδης ανέγειρε προς τιμήν της Ρήγιλλας το γνωστό Ωδείο, κάτι που θεωρήθηκε από πολλούς «στάχτη στα μάτια» του κόσμου.

Το Ωδείο, χωρητικότητας 5.000 θεατών προοριζόταν κυρίως για μουσικές εκδηλώσεις αλλά αργότερα και για μονομαχίες. Το κοίλο δεν ήταν όπως σήμερα ανοιχτό, αλλά διέθετε οροφή από ξύλο κέδρου. Το 267 μ.Χ η Αθήνα ισοπεδώθηκε από έναν γερμανικό λαό, τους Έρουλους και μαζί της καταστράφηκε και το Ωδείο. Με το πέρασμα των αιώνων το θέατρο θάφτηκε, εκτός από τον τοίχο της σκηνής αλλά επανήλθε στην επιφάνεια μετά από τις ανασκαφές της περιόδου 1848-1858. Στη δεκαετία του ΄50 το κοίλο αναμαρμαρώθηκε και μέχρι σήμερα το Ωδείο χρησιμοποιείται για πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το μνημείο του Φιλοπάππου.

Το μνημείο του Φιλοπάππου.

Ο Λόφος του Φιλοπάππου αποκαλούνταν αρχικά Λόφος των Μουσών. Μια σειρά γεγονότων όμως θα άλλαζε αυτή την ονομασία. Ο Φιλόπαππος ήταν εγγονός του τελευταίου βασιλιά της Κομαγηνής, ενός Συριακού βασιλείου το οποίο διέλυσαν οι Ρωμαίοι το 72 μ.Χ. Ο έκπτωτος πρίγκιπας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την χώρα του και ζήτησε καταφύγιο στην Αθήνα. Εκεί έζησε ως Αθηναίος πολίτης και ασχολήθηκε με την πολιτική. Κατά την διάρκεια της ζωής του απέκτησε δημόσια αξιώματα και έκανε πολλές ευεργεσίες στην πόλη. Για αντάλλαγμα οι Αθηναίοι του επέτρεψαν να χτίσει το ταφικό του μνημείο (μαυσωλείο) επάνω στον λόφο των Μουσών, ο οποίος από τότε έγινε σταδιακά γνωστός ως Λόφος του Φιλοπάππου.

Το μαυσωλείο χτίστηκε μεταξύ 114-116 μ.Χ.. Αποτελούνταν από τον ταφικό θάλαμο, με την σαρκοφάγο του νεκρού και μια μεγάλη μαρμάρινη πρόσοψη, πλούσια διακοσμημένη. Παραδόξως το μνημείο του Φιλοπάππου παρέμεινε άθικτο μέχρι τον 15ο αιώνα, αλλά καταστράφηκε αργότερα. Το οπότε και από ποιους παραμένει ασαφές. Σήμερα σώζονται μόνο τα 2/3 της πρόσοψης και η βάση του ταφικού θαλάμου.

Οι στύλοι του Ολυμπίου Διός.

Οι στύλοι του Ολυμπίου Διός είναι ό,τι απέμεινε από έναν τεράστιο ναό, αφιερωμένο στον πατέρα των θεών. Η ανέγερση του ξεκίνησε περίπου το 520 π.Χ, από τους διαδόχους του τυράννου Πεισίστρατου αλλά σταμάτησε το 510 π.Χ, με την κατάλυση της τυραννίας. Το 174 π.Χ, ο βασιλιάς της Συρίας Αντίοχος Δ΄ συνέχισε τις εργασίες ανοικοδόμησης, οι οποίες όμως διεκόπησαν ξανά με τον θάνατο του, το 163 π.Χ. Το οικοδόμημα ολοκληρώθηκε τελικά από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό, γύρω στο 130 μ.Χ. Ο ναός καταστράφηκε αργότερα από τους Έρουλους και για πολλούς αιώνες οι κάτοικοι της Αθήνας προμηθεύονταν από τα συντρίμμια του οικοδομικά υλικά.

Ο ναός του Ολυμπίου Διός είχε συνολικά 104 κίονες ύψους 17 μέτρων, σε διπλές και τριπλές σειρές. Σήμερα σώζονται μόνο 16, ο ένας εκ των οποίων έπεσε το 1852, εξαιτίας μιας σφοδρής καταιγίδας.

Γιάννης Παγουλάτος

Γιάννης Παγουλάτος

Γεννήθηκε στο Αιγάλεω από Κεφαλονίτες γονείς το 1977. Σπούδασε νομικά στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και δημοσιογραφία στο Εργαστήριο ΜΜΕ του Αντέννα. Ερασιτεχνικά ασχολήθηκε με την Ιστορία, τη μουσική και τη σκιτσογραφία. Έχει δουλέψει ως δικηγόρος στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και έχει αρθρογραφήσει στο περιοδικό "Στρατιωτική Ιστορία" καθώς και στην εφημερίδα "'Ελευθεροτυπία"
Γιάννης Παγουλάτος

Add To TwiiterRetweet This Post item information on FacebookShare This Stumble ThisStumbleUpon This Digg ThisDigg This Add To Del.icio.usBookmark This
  • BizUpdate

  • Χορηγός Επικοινωνίας





  • Συνεντεύξεις

  • Εγγραφείτε στο newsletter μας

  • Facebook Watch: η νέα τηλεόραση είναι εδώ, της Κατερίνας Σταματελοπούλου

    Facebook Watch
    » Διαβάστε περισσότερα
  • Συνεργαζόμαστε με:

  • Ιστορίες που δεν σου είπαν

  • Υποστηρίζουμε το WWF Ελλάς

  • The #flusttags

Google+